همان‌طور که می‌دانید یکی از مدرن‌ترین و پرطرفدارترین مصالح ساختمانی برای طراحی نماهای داخلی و خارجی ساختمان نمای کامپوزیت است. این نمای ساختمانی مزایای متنوعی را به‌همراه دارد. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که ورق کامپوزیت چیست؟ در پاسخ به این سوال باید مطرح کرد که ورق کامپوزیت، در واقع از دو لایه ورق آلومینیومی و یک لایه مواد پلی‌اتیلن تشکیل شده‌است. ورق کامپوزیت در برابر برخی عوامل از جمله تغییرات آب و‍‌ هوایی، از مقاومت و دوام بالایی برخوردار است. برای استفاده از ورق کامپوزیت بهتر است با نحوه برش ورق کامپوزیت به طور کامل آشنا باشید. در این مطلب از سایت راسا کامپوزیت با مراحل برش ورق آلومینیوم کامپوزیت آشنا خواهیدشد. با ما تا پایان این مطلب همراه باشید.

انواع روش‌های برش ورق کامپوزیت

نحوه برش ورق کامپوزیت متفاوت است. یکی از بهترین و مهم‌ترین خصوصیات ورق آلومینیوم کامپوزیت، مقاومت در شرایط محیطی مختلف است. از این نمای ساختمانی به‌راحتی می‌توانید در کشورهای گرمسیر و مرطوب نیز استفاده کنید. وجود پلی‌اتیلن در ساخت ورق کامپوزیت باعث شده‌است این نمای ساختمانی عایق حرارتی مناسبی باشد.

این نکته مهم را در نظر داشته باشید که مراحل برش ورق کامپوزیت همیشه راحت و بی دردسر نیست. روش‌های متنوع و مقرون به صرفه‌ای برای برش ورق‌های آلومینیوم کامپوزیت وجود دارد. یکی از بهترین و پرطرفدارترین روش‌ها، برش ورق کامپوزیت با استفاده از دستگاه CNC است. در ادامه با انواع روش‌های برش ورق کامپوزیت به‌طور کامل آشنا خواهیدشد:

برش ورق کامپوزیت به‌روش CNC

1_ برش ورق کامپوزیت به‌روش CNC

یکی از روش‌های برش ورق کامپوزیت، برش از طریق دستگاه CNC است. از مهم‌ترین خصوصیات استفاده از این دستگاه می‌توان به تعیین نقطه شروع، اتوماتیک‌نمودن برش، کم کردن سرعت در پیچ‌های تند، انجام ویرایش‌های اولیه، تعیین جهت برش و شیار و… اشاره کرد. بعد از اتمام برش ورق کامپوزیت با استفاده از دستگاه CNC، تمامی تجهیزات و قطعات جهت نصب به مکان موردنظر ارسال می‌شود و عملیات نصب ورق کامپوزیت صورت می‌گیرد.

به‌طور کلی می‌توان گفت برش ورق کامپوزیت با استفاده از دستگاه CNC یکی از بهترین روش‌های برش‌کاری محسوب می‌شود. در ادامه با مزایای برش ورق کامپوزیت از طریق دستگاه CNC آشنا خواهیدشد:

  • تولید پانل‌های مخصوص انواع سیستم هنگ
  • ایمنی بیشتر ورق‌های کامپوزیت
  • سرعت و کیفیت بسیار بالا
  • امکان زمان‎بندی سرعت تحویل و اجرا
  • جلوگیری از دپو، حمل و نقل مضاعف، خط و خش و جابه جایی ناخواسته ورق‌ها
  • حذف هزینه‌های استهلاک
  • شیار یکنواخت
  • ایجاد شیارهای مورد نیاز جوش پلی‌اتیلن
  • کاهش هزینه‌های روش دستی
  • تولید ورق‌های منحصر به فرد با اشکال متنوع

برش ورق آلومینیوم با دستگاه لیزر

2_ برش ورق کامپوزیت آلومینیومی به‌روش لیزری

نحوه برش ورق کامپوزیت با استفاده از روش لیزری نیز انجام می‌گردد. این روش در طی چند سال گذشته کمک بسیار زیادی به این صنعت کرده‌است. همان‌طور که می‌دانید در طراحی نمای کامپوزیت ساختمان، طراحی‌های ایجاد شده به وسیله طراحان ممکن است دارای پیچیدگی‌های خاصی باشد؛ برش لیزری این مشکل را به‌راحتی حل کرده‌است.

در واقع این روش به این صورت است که ورق‌های کامپوزیت آماده می‌شوند و در نمای ساختمان نصب می‌گردند. از این رو دیگر نیازی به برش‌های دستی و زمان‌بر هنگام اجرای نمای کامپوزیت نیست. اگر از اشعه لیزر جهت برش ورق آلومینیوم کامپوزیت استفاده شود نتیجه کار عالی خواهدبود. این روش همچنین قابلیت برش‌کاری چند ورق به صورت همزمان نیز دارد.

برش ورق کامپوزیت با اره گردبر

3_ برش ورق کامپوزیت با اره گرد‌بر

یکی دیگر از روش‌های برش ورق کامپوزیت، استفاده از اره گرد‌بر است. برای استفاده از این دستگاه در ابتدا باید اندازه‌گیری با متر لبه بیرون تیغ تا صفحه صورت گیرد؛ سپس داخل تیغ تا بیرون صفحه باید اندازه‌گیری شود. فراموش نکنید نباید از 5 شیت ورق برای برش‌کاری استفاده شود. در مرحله بعدی با استفاده از شابلون باید اندازه‌ها با کمک پیچ دستی به میز ببندید و در پایان می توانید عملیات برش کاری را انجام دهید.

برش ورق کامپوزیت با گیوتین

4_ برش ورق کامپوزیت با گیوتین

از بهترین و سریع‌ترین روش‌های برش ورق کامپوزیت می‌توان به روش گیوتین اشاره کرد. در این روش برش‌های ورق آلومینیوم کامپوزیت بسیار تمیز و فوق‌العاده انجام می‌شود. در واقع این دستگاه با ایجاد زاویه و فشار مناسب برش مد نظر را ایجاد می‌کند. این دستگاه هم‌چنین مجهز به CNC نیز می‌باشد که برای تنظیم جریان و فاصله مناسب تیغه‌ها برای انواع ورق‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌طور کلی می‌توان گفت استفاده از این روش باعث افزایش سرعت کار می‌شود؛ هم‌چنین دیگر نیازی به نیروی انسانی نخواهدبود.

برش ورق کامپوزیت با واترجت

5_ برش ورق کامپوزیت با واترجت

از دیگر روش های برش ورق آلومینیوم کامپوزیت می‌توان به روش واترجت اشاره کرد. در این روش با استفاده از فشار آب، ورق کامپوزیت بسیار دقیق برش داده می‌شود. کیفیت لبه‌های ورق کامپوزیت با استفاده از برش واترجت به نسبت برش لیزری بسیار بهتر است. چرا که هیچ تنش گرمایی ایجاد نمی‌شود. از این روش منحصر به فرد می‌توانید براتی هر نوع فلزی استفاده کنید.

برش ورق کامپوزیت

نکات مهم جهت برش ورق کامپوزیت

در این مطلب همان‌طور که گفته شد با نحوه برش ورق کامپوزیت به طور کامل آشنا شدید. برای استفاده از ورق کامپوزیت بهتر است از مناسب‌ترین روش جهت برش ورق‌های کامپوزیت استفاده کنید. این نکته مهم را در نظر داشته باشید جهت برش ورق آلومینیوم کامپوزیت باید برخی نکات و موارد را در نظر بگیرید. در ادامه با نکات مهم جهت برش ورق آلومینیوم کامپوزیت آشنا خواهیدشد:

  • جهت برش ورق کامپوزیت باید از تجهیزات دستی و یا دستگاه‌های برش مخصوص استفاده کنید.
  • با استفاده از دستگاه‌های برش می‌توانید ورق‌های ضخیم و یا ضخامت کم را به‌راحتی برش دهید.
  • برای جلوگیری از بروز مشکل حتما از تجهیزاتی مثل عینک ایمنی، دستکش و… استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از گوشه2های ناهموار، برش نامناسب، لبه‌های سوخته و.. بهتر است از متخصصان در این زمینه کمک بگیرید.

سخن پایانی

در این مطلب از سایت راسا کامپوزیت همان‌طور که گفته شد با نحوه برش ورق کامپوزیت به‌طور کامل آشنا شدید. این نکته مهم را در نظر داشته باشید مراحل برش ورق کامپوزیت همیشه راحت و بی‌دردسر نیست روش‌های متنوع و مقرون به صرفه‌ای برای برش ورق‌های آلومینیوم کامپوزیت وجود دارد. برای استفاده از ورق کامپوزیت بهتر است با نحوه برش ورق کامپوزیت به‌طور کامل آشنا باشید.

سوالات متداول نحوه برش ورق کامپوزیت

  1. نکات مهم جهت برش ورق کامپوزیت به چه صورت است؟
    جهت برش ورق کامپوزیت باید از تجهیزات دستی و یا دستگاه‌های برش مخصوص استفاده کنید. با استفاده از دستگاه‌های برش می‌توانید ورق‌های ضخیم و یا ضخامت کم را به‌راحتی برش دهید.
  2. برای جلوگیری از بروز مشکل حتما از تجهیزاتی مثل عینک ایمنی، دستکش و… استفاده کنید.
  3. برای جلوگیری از گوشه‌های ناهموار، برش نامناسب، لبه‌های سوخته و.. بهتر است از متخصصان در این زمینه کمک بگیرید.
  4. مزایای برش ورق کامپوزیت با استفاده از دستگاه CNC به چه صورت است؟
    تولید پانل‌های مخصوص انواع سیستم هنگ، ایمنی بیشتر ورق‌های کامپوزیت، جلوگیری از دپو، حمل و نقل مضاعف، خط و خش و جابه جایی ناخواسته ورق‌ها، تولید ورق‌های منحصر به فرد با اشکال متنوع، سرعت و کیفیت بسیار بالا و…
  5. برش ورق آلومینیوم به روش لیزری به چه شکل است؟
    این روش در طی چند سال گذشته کمک بسیار زیادی به این صنعت کرده‌است. همان‌طور که می‌دانید در طراحی نمای کامپوزیت ساختمان، طراحی‌های ایجاد شده به وسیله طراحان ممکن است دارای پیچیدگی های خاصی باشد؛ برش لیزری این مشکل را به‌راحتی حل کرده است. در واقع این روش به این صورت است که ورق‌های کامپوزیت آماده می‌شوند و در نمای ساختمان نصب می‌گردند. از این رو دیگر نیازی به برش‌های دستی و زمان‌بر هنگام اجرای نمای کامپوزیت نیست. اگر از اشعه لیزر جهت برش ورق آلومینیوم کامپوزیت استفاده شود نتیجه کار عالی خواهدبود. این روش هم‌چنین قابلیت برش‌کاری چند ورق به صورت همزمان را هم دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *