ورق کامپوزیت از جمله مصالح پیشرفته در صنعت معماری است که در بین طراحان و معماران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این ورق‌های کامپوزیت از لایه‌های مختلف تشکیل شده‌اند. هر کدام از این مواد برای اهداف خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مطلب از سایت راسا کامپوزیت با انواع ورق کامپوزیت به‌طور کامل آشنا خواهیدشد.

ورق کامپوزیت آلومینیوم از دو لایه ترکیبی آلومینیوم و پلی‌اتیلن تشکیل شده‌است. استقبال زیاد از این محصول به عنوان یکی از مصالح مورد استفاده در نمای ساختمان‌ها، بیانگر کیفیت مناسب و عدم توجه به هر گونه محدودیت در طراحی و اجرای آن است. با ما تا پایان این مطلب همراه باشید تا با خصوصیات و انواع ورق‌های کامپوزیت آشنا شوید.

معرفی انواع ورق‌های کامپوزیت

استفاده از ورق کامپوزیت در نمای ساختمان بدون شک باعث زیبایی و طراحی منحصربه‌فرد ساختمان می‌گردد. این ورق کامپوزیت در واقع متریال بسیار مقرون به صرفه‌ای می‌باشد که با تنوع رنگ نامحدود و انواع مختلفی که دارد نیازهای تمامی افراد را برآورده می‌سازد. اجرای ورق کامپوزیت بسیارسریع و راحت می‌باشد. از همین‌رو این متریال توجه معماران و طراحان را به خود جلب کرده‎است. با گفتن این مطالب شاید این سوال برای شما به وجود آید انواع ورق کامپوزیت چیست؟

برای پاسخ به این سوال تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. این ورقه‌ها تا 90 درصد از سیمان سبک‌تر هستند. هم‌چنین لایه‌های بیرونی بر اساس مصرف و نوع استفاده با کمک رزین‌ها می‌توانند در برابر نفوذ آب، گرما یا سرما عایق شوند. از این ورق‌ها هم‌چنین می‌توانید در مکان‌های مختلف استفاده کنید. به‌طور کلی می‌توان گفت ورق کامپوزیت مصالح نوینی می‌باشد که با توجه به خصوصیات منحصربه‌فردی که به همراه دارد مورد توجه عموم افراد قرار گرفته‌است. در ادامه با انواع ورق‌های کامپوزیت آشنا خواهیدشد:

ورق کامپوزیت

ورق کامپوزیت ضد حریق

یکی از انواع ورق کامپوزیت بدون شک ورق آلومینیومی ضد حریق می‌باشد. این ورق‌های نسوز، در واقع برای افزایش ایمنی ساختمان در برابر برخی حوادث از جمله آتش‌سوزی طراحی شده‌اند. در ساختار و تولید ورق‌های کامپوزیت معمولی از پلی‌اتیلن در مرکز این ورقه‌ها استفاده شده‌است. از همین‌رو در صورت آتش‌سوزی، دود بسیار خطرناکی منتشر می‌شود و برخی صدمات به وجود می‌آید.

این در حالی است که در ورق‌های کامپوزیت ضد حریق از هسته نسوز استفاده شده‌است که از انتشار بیشتر آتش جلوگیری می‌کند. در واقع می‌توان گفت ورق آلومینیومی ضدحریق فناوری جدید و نوینی است که مورد استقبال اکثر افراد برای طراحی نمای ساختمان قرار گرفته‌است. این مدل از ورقه‌ها در دمای بالا با مواد مخصوصی پرس می‌شوند و یا این فرایند سطح ورق در برابر پوسته‌شدن مقاومت بسیار بالایی دارد. ما به شما عزیزان پیشنهاد می‌‍کنیم برای طراحی نماهای ساختمان خود حتما از ورق‌های کامپوزیت ضدحریق استفاده کنید.

ورق کامپوزیت ضد حریق

ورق آلومینیومی PVDF

این ورقه‌ها یکی از انواع ورق کامپوزیت می‌باشد. این مدل از ورقه‌ها با نوعی از پوشش مقاوم در برابر خط و خش پوشیده شده‌اند. همین موضوع باعث محبوبیت این ورق‌های PVDF در بین مدل‌های دیگر شده‌است. تکنولوژی پیشرفته‌ای که در ساخت این ورقه‌ها به کار رفته‌است دارای ساختار رنگی است. هم‌چنین از مقاومت بالایی در برابر شرایط نامساعد جوی و عوامل اسیدی برخوردار است.

ورق‌های کامپوزیت PVDF از تولید چند مواد دیگر شامل رزین فلوئور، کربن، حلال استر، رنگ‌ها و الکل‌ها ساخته شده‌اند. از بهترین خصوصیات این ورقه‌ها، می‌توان به دوام بالا در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید اشاره کرد. که هیچ گونه تغییر رنگ و پوسته‌شدن را به همراه ندارد.

ورق آلومینیومی PVDF

ورق کامپوزیت لانه زنبوری (HONEYCOMB)

یکی دیگر از انواع ورق کامپوزیت، ورق آلومینیومی زنبوری است. این مدل از ورقه‌ها یکی از محصولات جدید در صنعت نمای ساختمان سازی محسوب می‌شود. در ساخت ورقه‌های زنبوری از تکنولوژی پیشرفته‌ای استفاده شده‌است. سطح خارجی این مدل از ورقه‌ها از روکشی ساخته شده‌است که در برابر آب و هوای نامطلوب بسیار مقاوم است.

ورق آلومینیومی زنبوری ساختار سبک و مقاومی دارند و از یک هسته میانی به شکل کندو عسل ساخته شده‌اند. هسته میانی از جنس پلی‌استر و پلاستیک بوده که با الیاف و شیشه تقویت شده‌است. در ادامه با برخی از ویژگی‌های ورق کامپوزیت زنبوری آشنا خواهیدشد:

  • نصب سریع و آسان
  • وزن بسیار سبک و مقاومت بالا ورقه‌ها
  • عایق صوت، گرما و سرما
  • حمل و نقل راحت
  • سازگار برای همه شرایط جوی
  • دارای رنگ‌های متنوع
  • قابلیت نانو و ضدآلودگی
  • مقاومت بالا در برابر حریق
  • قابل بازیافت

ورق کامپوزیت لانه زنبوری (HONEYCOMB)

ورق آلومینیومی سه بعدی

ورق کامپوزیت سه بعدی از انواع ورق کامپوزیت است. با استفاده از این مدل ورقه‌ها، در نمای ساخت برجسته و منحصربه‌فردی را خواهیدداشت. برای ایجاد یک صفحه کامپوزیت سه بعدی از یک صفحه کامپوزیت به ضخامت 0.5 میلی متر که شامل دو لایه آلومینیوم آنودایز شده استفاده کنید. ساختار نهایی این ورقه‌ها دارای 15 سال ضمانت است. استفاده از ورق کامپوزیت سه بعدی در حال گسترش است چرا که این متریال بسیار سبک، زیبا و بادوام می‌باشد.

در واقع به ورق‌های کامپوزیت سه بعدی طرح برجسته یا طراحی با ارتفاع گفته می‌شود. این نوع از ورقه‌ها جزء محبوب‌ترین مصالح محسوب می‎‌شوند که برای این نوع پانل دیواری خارجی کامپوزیت استفاده می‌شود. از مزایای استفاده از ورق‌های کامپوزیت سه بعدی می‌توان به انعطاف‌پذیری، ضدضربه و سبک‌بودن ساختار این ورقه اشاره کرد.

ورق آلومینیومی سه بعدی

ورق کامپوزیت تابلویی

یکی از انواع ورق کامپوزیت بدون شک ورق آلومینیومی تابلویی می‌باشد. کاربرد بیشتر این ورقه‌ها در ساخت بیلبوردهای تبلیغاتی و تابلو کامپوزیت است. همان‌طور که می‌دانید تابلوهای فروشگاه‌ها مانند نمای ساختمان بر زیبایی و جلوه محیط تاثیر می‌گذارند. از همین‌رو کیفیت و جذابیت این ورقه‌ها بسیار مهم می‌باشد. ورق‌های کامپوزیت تابلویی، باید از کیفیت و دوام بالایی برخوردار باشند. چرا که برای مدت طولانی از این نوع ورقه‌ها استفاده می‌شود. صفحه بیلبورد باید در مقابل برخی عوامل از جمله باد، باران، برف و نور خورشید بسیار مقاوم باشد.

ورق کامپوزیت طرح آجر

ورق کامپوزیت طرح آجر

این مدل از ورقه‌ها پوشش مناسبی برای نمای ساختمان به جای آجر می‌باشد. قبل از ورود عرصه انواع نمای کامپوزیت از آجر برای نمای ساختمان استفاده می‌شد. آجرها مقاومت بسیار کمتری در برابر آب دارند از همین‌رو امروزه از ورق‌های آلومینیومی طرح آجر استفاده می‌شود. و بسیار مورد توجه طراحان و معماران ساختمان قرار گرفته‌است.

از مهم‌ترین خصوصیات ورق کامپوزیت آجر می‌توان به خاصیت ضدآب بودن و مقاومت فیزیکی آن اشاره کرد. از این نوع ورقه‌ها هم‌چنین می‌توانید برای دکوراسیون داخلی نیز استفاده کنید. این نوع ورقه‌ها هم‌چنین وزن بسیار سبکی دارند که باعث کاهش وزن ساختمان می‌گردد.

ورق کامپوزیت طرح آجر

ورق آلومینیومی طرح چوب

یکی از انواع ورق کامپوزیت، ورق آلومینیومی طرح چوب می‌با‌شد. این نوع از ورقه‌ها در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید بسیار مقاوم هستند از این رو برای نمای ساختمان مناسب می‌باشند. ورق‌های کامپوزیت طرح چوب به هیچ عنوان پوسیده نمی‌شوند. و از مقاومت بالایی برخوردار هستند. این پانل‌ها در صورت آلودگی قابلیت شستشو نیز دارند. به دلیل قابلیت شکل‌پذیری این ورقه‌ها، می‌توانید از آن‌ها برای نمای ساختمان، مغازه، فروشگاه و… استفاده کنید. مقاومت این نوع از ورقه‌ها در مقایسه با چوب نسوز بیشتر است. این مدل از ورقه‌ها در برابر شرایط جوی و ضربه مقاوم است و با گذشت زمان تغییر رنگ نمی‌دهد.

ورق آلومینیومی طرح چوب

ورق کامپوزیت آینه‌ای

این مدل از ورق آلومینیومی جزئی از انواع ورق کامپوزیت است که متشکل از سه لایه بوده و با پوشش آینه‌های بسیار فشرده مانند PVDF ترکیب شده و یک صفحه مسطح ایجاد می‌کند. ورق کامپوزیت طرح آینه‌ای جلوه‌ای منحصربه‌فرد برای نمای ساختمان ایجاد می‌کند. این پوشش PVDF به این مدل از ورق‌ها استحکام و مقاومت بالایی در برابر تابش نور خورشید، باد، باران می‌بخشد.

ورق کامپوزیت طرح آینه‌ای

ورق کامپوزیت طرح سنگ

یکی از انواع ورق کامپوزیت، ورق کامپوزیت طرح سنگ است. این نوع از ورقه‌ها متریال نمای ساختمان محسوب می‌شوند که برخلاف شکنندگی سنگ از مقاومت بالایی در برابر ضربه و.. برخوردار است. از مزایای استفاده از ورق کامپوزیت طرح سنگ می‌توان به وزن سبک آن نسبت به سنگ طبیعی اشاره کرد.  این مدل‌ها برای مناطق زلزله‌خیز بسیار مناسب هستند. مقاومت ورق کامپوزیت 60 برابر بیشتر از سنگ گرانیت 3 سانت است.

ورق کامپوزیت طرح سنگ

ویژگی‌های ورق کامپوزیت

با انواع ورق کامپوزیت به‌طور کامل آشنا شدید. هر کدام از این ورقه‌ها خصوصیات منحصربه‌فردی دارند. با استفاده از ورق‌های کامپوزیت نمای ساختمان منحصر به فرد و زیبایی را خواهیدداشت. در ادامه با ویژگی‌های ورق کامپوزیت آشنا خواهیدشد:

  • تنوع بالا در رنگ‌بندی
  • قابلیت آکوستیک
  • ابعاد متنوع
  • وزن سبک
  • قابلیت ضدزلزله
  • شکل‌پذیری آسان
  • سرعت بالا در اجرا
  • مناسب جهت آب و هوای گرمسیری و مناطق مرطوب
  • عایق مناسب گرما و سرما
  • صرفه جویی در مصرف انرژی در ساختمان
  • مواد زیرسازی سبک
  • عدم نیاز به شست‌وشوی  مداوم و کاهش هزینه‌های نگهداری ساختمان

ورق کامپوزیت

سخن پایانی

در این مطلب از سایت راسا کامپوزیت همان‌طور که گفته شد با انواع نمای کامپوزیت به‌طور کامل آشنا شدید. بدون شک استفاده از ورق کامپوزیت در نمای ساختمان، باعث زیبایی و طراحی منحصربه‌فرد ساختمان می‌گردد. این ورق کامپوزیت در واقع متریال بسیار مقرون به صرفه‌ای می‌باشد که با تنوع رنگ نامحدود و انواع مختلفی که دارد نیازهای تمامی افراد را برآورده می‌سازد. اجرای ورق کامپوزیت بسیار سریع و راحت می‌باشد. از همین‌رو این متریال توجه معماران و طراحان را به خود جلب کرده‌است.

سوالات متداول انواع ورق کامپوزیت

  1. ویژگی‌های ورق کامپوزیت به چه صورت است؟
    تنوع بالا در رنگ‌بندی، سرعت بالا در اجرا، مناسب جهت آب و هوای گرمسیری و مناطق مرطوب، مواد زیرسازی سبک، عدم نیاز به شست‌وشوی مداوم، کاهش هزینه‌های نگهداری ساختمان و…
  2. خصوصیات ورق کامپوزیت طرح آینه‌ای به چه صورت است؟
    این نوع از ورقه‌ها متشکل از سه لایه بوده که با پوشش آینه‌های بسیار فشرده مانند PVDF ترکیب شده و یک صفحه مسطح ایجاد می‌کند. ورق کامپوزیت طرح آینه‌ای، جلوه‌ای منحصر به فرد برای نمای ساختمان ایجاد می‌کند. پوشش PVDF به این مدل از ورق‌ها استحکام و مقاومت بالایی در برابر تابش نور خورشید، باد، باران می‌بخشد.
  3. خصوصیات ورق کامپوزیت ضدحریق به چه صورت است؟
    در ساختار و تولید ورق‎های کامپوزیت معمولی از پلی‌اتیلن در مرکز این ورقه‌ها استفاده شده‌است. از همین‌رو در صورت آتش سوزی دود بسیار خطرناکی منتشر می‌شود و برخی صدمات به وجود می‌آید.این در حالی است که در ورق‌های کامپوزیت ضدحریق از هسته نسوز استفاده شده‌است که از انتشار بیشتر آتش جلوگیری می‌کند. به همین دلیل این ورق‌های نسوز برای افزایش ایمنی ساختمان در برابر برخی حوادث از جمله آتش طراحی شده‌اند.

3 دیدگاه

  1. مهسا گفت:

    کاربرد کامپوزیت آینه ای بیشتر در کدام مکان ها می باشد؟

  2. sara گفت:

    کامپوزیت ورق اینه ای حدودا چقدره

    • kimiya farmanbar گفت:

      با سلام
      جهت اطلاع هزینه انجام نمای کامپوزیت توسط تیم راسا می توانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *