امروزه یکی از بهترین و محبوب‌ترین نماهای ساختمانی، نمای کامپوزیت است. از نمای کامپوزیت می‌توانید برای طراحی ساختمان‌های اداری، تجاری، فرودگاه‌ها، پمپ‌‌بنزین و… استفاده کنید. توجه داشته باشید برای نصب این نمای ساختمانی باید برخی نکات را در نظر داشته باشید. با گفتن این مطالب شاید این سوال برای شما به وجود آید که روش‌های نصب نمای کامپوزیت به چه صورت است؟

برای پاسخ به این سوال تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. نمای کامپوزیت به جهت اهمیت آن در بازسازی نمای ساختمان و همچنین کاربرد ضد‌زلزله بودن، بسیار مورد استقبال طراحان و کارشناسان قرار گرفته‌است. نصب نمای کامپوزیت به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. و هر کدام از این روش‌ها ویژگی‌هایی دارند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با روش‌های نصب نمای کامپوزیت به‌طور کامل آشنا شوید.

روش‌های نصب نمای کامپوزیت

همان‌طور که گفته شد روش‌های نصب نمای کامپوزیت متفاوت است. به‌طور کلی می‌توان گفت نمای کامپوزیت برای اغلب نمای ساختمان‌های امروزی و بازسازی ساختمان‌های قدیمی به دلیل اهمیت کاربرد ضدزلزله بودن و به دلیل خاصیت عایق حرارتی و صوتی بودن، نوع و نحوه اجرای آن بسیار مهم است. در نظر داشته باشید نصب و اجرای نمای کامپوزیت علی‌رغم سادگی آن نیازمند تخصص و مهارت است.

اگر نصب نمای کامپوزیت ساختمان به افرادی سپرده شود که تجربه کافی در این زمینه ندارند برخی مشکلات به وجود می‌آید. فراموش نکنید برای اجرای نمای کامپوزیت باید آب‌بندی، اتصالات، برشکاری‌ها و… به صورت صحیح و دقیق انجام شود. در غیر این صورت خسارت‌های جبران‌ناپذیری در پی خواهدداشت. نصب و اجرای نمای کامپوزیت، پیچیدگی خاصی یا هزینه زیادی ندارد. در ادامه با روش‌های نصب نمای کامپوزیت به‌طور کامل آشنا خواهیدشد:

اجرای نمای کامپوزیت

اجرای نمای کامپوزیت با سیستم ثابت (Fixing)

یکی از مراحل نصب نمای کامپوزیت با استفاده از سیستم ثابت(fix) است. این روش را به علت ثابت‌شدن ورق کامپوزیت با پیچ بر روی زیرسازی فلزی fixing می‌نامند. در این روش در ابتدا زیرسازی فلزی مطابق با طرح نما و فرم‌های طراحی شده در قسمت‌های مختلف نما نصب می‌گردد. اغلب زیرسازی‌ها با توجه به طراحی‌های از پیش تعیین شده مشخص می‌کند که تعداد برش‌ها و مشخصات پنل به چه صورت است. توجه داشته باشید در روش فیکس امکان جابه‌جایی ورق‌های کامپوزیت وجود ندارد بلکه به آب‌بندی نیاز است تا نفوذ آب باعث زنگ‌زدگی نمای ساختمان نشود.

در روش فیکس می‌توان از دو نوع زیرسازی آلومینیومی و آهنی بهره گرفت. ورق‌های کامپوزیت فرستاده‌شده به کارگاه، بر اساس طراحی و تجربه شخصی افراد توسط ابزار و ماشین‌آلات خم داده می‌شود و در ادامه پانل‌های ورق کامپوزیت روی زیرسازی فلزی به شکل برگردان به واسطه نبشی آلومینیومی با پیچ نصب می‌شوند. برای ایجاد نمای منحصربه‌فرد و پوشاندن فاصله ورق‌های کامپوزیت، از تسمه‌ای به جنس ورق با چسب‌های پلی‌اورتان استفاده می‌شود. . در ادامه با مزایای سیستم نصب کامپوزیت به روش فیکس آشنا خواهیدشد:

نصب نمای کامپوزیت به روش ریلی

نصب نمای کامپوزیت با روش ریلی (Hanging)

یکی دیگر از مراحل نصب نمای کامپوزیت روش ریلی(Hanging) است. در این روش ورق‌های کامپوزیت با استفاده از شیارهای چکمه‌ای به صورت ریلی بر روی پروفیل‌های مخصوص آلومینیومی نصب می‌گردد. پس از نصب و اجرای کمربندهای آهنی برای رفع خطاهای احتمالی، سازه مطابق با طراحی‌های ارائه‌شده نصب می‌گردد. در قدم بعدی ریل‌های آلومینیومی با مقطع مشخص با کمک براکت‌های آلومینیومی به زیرسازی متصل می‌شود.

توجه داشته باشید در این روش برای جلوگیری از خوردگی بین آهن و آلومینیوم می‌توانید از لاستیک‌های دی الکتریکال استفاده کنید. در مرحله آخر ورق‌های آلومینیوم کامپوزیت به‌وسیله اتصالاتی که در داخل لامل‌های آلومینیومی قرار دارد بر روی لامل‌ها نصب می‌شود. لازم به ذکر است بدانید اجرای بدون نقص وابسته به برش‌های بدون ایراد صفحات کامپوزیت است. در ادامه با مزایای اجرای نمای کامپوزیت به روش ریلی آشنا خواهیدشد:

  • استفاده کمتر متراژ کامپوزیت در نمای ساختمان
  • دسترسی به سطح زیرین نما بودن، باز و بسته کردن نمای کامپوزیت
  • قابلیت تنظیم میلیمتری پنل‌ها
  • هزینه نصب نسبتا بالا و اجرای نما توسط افراد متخصص و باتجربه
  • اتصالات آلومینیومی مرتب
  • توانایی جابجایی پنل‌ها
  • قابلیت جابجایی در صورت زلزله

اجرای نمای کامپوزیت به روش H & L

اجرای نمای کامپوزیت به روش (H & L)

روش H & L از مراحل نصب نمای کامپوزیت محسوب می‌شود. در این روش نیز همانند روش ثابت باید زیرسازی لازم و صحیح انجام شود. زیرسازی با استفاده از قوطی‌های آهنی صورت می‌گیرد. بعد از نصب ورق‌های کامپوزیت، قوطی‌های آلومینیومی بر روی قوطی‌های آهنی نصب می‌شود. البته توجه داشته باشید که این روش جزء روش‌های مقاوم محسوب نمی‌شود.

در روش H & L، ورقه‌های کامپوزیت بدون استفاده از دستگاه گروف‌زنی به صورت کشویی بین نبشی‌ها قرار می‌گیرد. بهتر است از این روش در نمای ساختمان‌های خارجی استفاده نشود. در ادامه با مزایای استفاده از روش(H & L) آشنا خواهیدشد:

  • درزبندی مکانیکال
  • سرعت اجرای بالا
  • مقاوم در برابر زلزله
  • امکان تعویض بعد از نصب
  • عایق حرارتی و صوتی
  • رایج‌ترین روش در بین طراحان و کارفرمایان
  • امکان رگلاژ سازه نگهدارنده پانل‌های کامپوزیت

نصب نمای کامپوزیت به روش Fix Hanging

نصب نمای کامپوزیت به روش Fix Hanging

روش Fix Hanging (فیکس هنگینگ) نیز جزء مراحل نصب نمای کامپوزیت است. زیرسازی موردنیاز در این روش مانند روش Hanging(هنگینگ) انجام می‌شود. به این صورت است که در ابتدا از پروفیل‌های آهنی برای اتصال قوطی آلومینیومی استفاده می‌شود. بر روی نبشی‌های آهنی، نبشی‌های آلومینیومی را قرار می‌دهند. در واقع این نبشی‌ها نقش نگهدارنده براکت‌های آلومینیومی را ایفا می‌کنند. برای عایق‌بندی در روش فیکس هنگینگ از تسمه‌های مخصوص به جنس ورق استفاده می‌شود و درزهای عمودی و دو‌ لب برگشتی در درزهای افقی انجام می‌گیرد. در ادامه با مزایای استفاده از این روش آشنا خواهیدشد:

  • مناسب در انواع اقلیم
  • سبک‌بودن سازه
  • امکان رگلاژ سازه نگهدارنده پنل‌های آلومینیومی
  • کاهش هزینه‌ها
  • استفاده از ضدزنگ‌های مرغوب برای پروفیل‌های فلزی
  • مقاوم در برابر زلزله

نصب نمای کامپوزیت

تجهیزات لازم جهت نصب نمای کامپوزیت

در این مطلب همانطور که گفته‌شد با مراحل نصب نمای کامپوزیت به‌طور کامل آشنا شدید. همان‌طور که می‌دانید برای نصب نمای کامپوزیت مانند سایر روش‌های دیگر به برخی وسایل و تجهیزات نیاز دارید. با استفاده از این امکانات و انتخاب روش دلخواه می‌توانید نمای منحصر به فردی را برای ساختمان لحاظ کنید. در ادامه با تجهیزات لازم جهت نصب نمای کامپوزیت آشنا خواهیدشد:

  1. جهت نصب ورق‌های کامپوزیت به طراحی از پیش تعیین‌شده نیاز است. در واقع این طراحی و نقشه محل قرارگیری صحیح زیرسازی و کامپوزیت‌ها را مشخص می‌کند. هم‌چنین با استفاده از این طراحی ابعاد، فرم و مکان هر یک از ورق‌ها تعیین خواهدشد.
  2. برای زیرسازی ورق‌های کامپوزیت اغلب از آهن یا آلومینیوم استفاده می‌شود. فراموش نکنید آلومینیوم به علت وزن کمتر و مقاومت در برابر زنگ‌زدگی ترجیح بیشتری دارد.
  3. ورق‌های کامپوزیت با توجه به طراحی برش‌خورده و در مکان موردنظر قرار می‌گیرند. در صورت نیاز به خمیدگی و فرم‌دهی کامپوزیت از دستگاه مخصوص باید استفاده کنید.

تولید نمای کامپوزیت

سخن پایانی

در این مطلب از سایت راسا کامپوزیت همان‌طور که گفته شد با مراحل نصب نمای کامپوزیت به‌طور کامل آشنا شدید. در نظر داشته باشید نصب و اجرای نمای کامپوزیت علی‌رغم سادگی آن نیازمند تخصص و مهارت است. اگر نصب نمای کامپوزیت ساختمان به افرادی سپرده شود که تجربه کافی در این زمینه ندارند بدون شک برخی مشکلات به وجود می آید. فراموش نکنید برای اجرای نمای کامپوزیت باید آب‌بندی، اتصالات، برش‌کاری‌ها و… به صورت صحیح و دقیق انجام شود.

سوالات متداول مراحل نصب نمای کامپوزیت

  1. تجهیزات لازم جهت نصب نمای کامپوزیت شامل چه مواردی است؟
    جهت نصب ورق‌های کامپوزیت به طراحی از پیش تعیین‌شده نیاز است. در واقع این طراحی و نقشه، محل قرارگیری صحیح زیرسازی و کامپوزیت‌ها را مشخص می‌کند. هم‌چنین با استفاده از این طراحی ابعاد، فرم و مکان هر یک از ورق‌ها تعیین خواهدشد. برای زیرسازی ورق‌های کامپوزیت اغلب از آهن یا آلومینیوم استفاده می‌شود. فراموش نکنید آلومینیوم به علت وزن کمتر و مقاومت در برابر زنگ‌زدگی ترجیح بیشتری دارد. ورق‌های کامپوزیت با توجه به طراحی برش‌خورده و در مکان مورد نظر قرار می‌گیرند. در صورت نیاز به خمیدگی و فرم دهی کامپوزیت از دستگاه مخصوص باید استفاده کنید.
  2. اجرای نمای کامپوزیت به روش (H & L) به چه صورت است؟
    در این روش نیز همانند روش ثابت باید زیرسازی لازم و صحیح انجام شود. زیرسازی با استفاده از قوطی‌های آهنی صورت می‌گیرد. بعد از نصب ورق‌های کامپوزیت، قوطی‌های آلومینیومی بر روی قوطی‌های آهنی نصب می‌شود. البته توجه داشته باشید این روش جزء روش‌های مقاوم محسوب نمی‌شود. در روش (H & L) ورق‌های کامپوزیت بدون استفاده از دستگاه گروف‌زنی به صورت کشویی بین نبشی‌ها قرار می‌گیرد. بهتر است از این روش در نمای خارجی ساختمان‌ها استفاده نشود.
  3. اجرای نمای کامپوزیت با سیستم ثابت به چه صورت است؟
    این روش را به علت ثابت‌شدن ورق کامپوزیت با پیچ بر روی زیرسازی فلزی، فیکسینگ می‌نامند. در این روش در ابتدا زیرسازی فلزی مطابق با طرح نما و فرم‌های طراحی‌شده در قسمت‌های مختلف نما نصب می‌گردد. اغلب زیرسازی‌ها با توجه به طراحی‌های از پیش تعیین‌شده مشخص می‌کند که تعداد برش‌ها و مشخصات پنل به چه صورت است. توجه داشته باشید در روش فیکس امکان جابه‌جایی ورق‌های کامپوزیت وجود ندارد بلکه به آب‌بندی نیاز است تا نفوذ آب باعث زنگ‌زدگی نمای ساختمان نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *