امروزه یکی از بهترین نماهای ساختمان، نمای کامپوزیت است که توانسته جایگاه ویژه‌ای در طراحی نمای ساختمان‌های امروزی پیدا کند. جهت استفاده از این نما توجه داشته باشید شستشو و تمیزکردن این نما برای حفظ زیبایی و شکل اولیه نمای کامپوزیت بسیار مهم است.

این نکته مهم را در نظر داشته باشید شست‌وشوی نمای آلومینیومی، مستلزم تخصص و تجربه کافی می‌باشد و نباید از تجهیزات و وسایلی استفاده کرد که باعث ایجاد آسیب روی نمای کامپوزیت شود. به‌طور کلی می‌توان گفت شست‌وشوی نمای کامپوزیت از حساسیت بالایی برخوردار است، از همین‌رو باید برخی نکات مهم و اساسی را در نظر داشته باشید. در این مطلب از سایت راسا کامپوزیت با نحوه شست‌وشوی نمای کامپوزیت به‌طور کامل آشنا خواهیدشد.

روش‌های شست‌وشوی نمای کامپوزیت

طبیعیتا ساختمان‌هایی که در معرض تردد و شلوغی بیشتر قرار دارند به نسبت ساختمان‌های دیگر، آلودگی و گرد و غبار بیشتری جذب خود می‌کنند. از این رو باید حداقل هر 6 ماه، اقدام به شستشوی نمای ساختمان نمایید. با تمیزکردن نمای کامپوزیت ساختمان، هیچ‌گونه آسیب اعم از خط و خش و رسوبات بر روی نما ایجاد نمی‌شود. اما حتما این سوال برایتان پیش می‌آید که نحوه شست‌وشوی نمای کامپوزیت به چه صورت است؟ برای شست‌وشوی نمای کامپوزیت به چه وسایلی نیاز داریم؟

برای پاسخ به این سوالات، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. در واقع می‌توان گفت برای تمیز نگه‌داشتن ساختمانی با نمای کامپوزیت، در شرایط ایده آل باید عملیات شست‌وشو در فواصل منظم تجدید گردد. شست‌وشوی نمای ساختمان، یکی از تاثیرگذارترین کارها برای بهتر نشان‌دادن ظاهر و زیبایی ساختمان بعد سال‌ها می‌باشد. در واقع این عملیات برای رفع آلودگی‌ها و جرم‌هایی است که بر روی ساختمان قرار دارد. در ادامه به بررسی روش‌های شست‌وشوی نمای کامپوزیت می‌پردازیم که عبارت‌اند از:

شستشوی نمای کامپوزیت به روش دستی

1_ شست‌وشوی نمای کامپوزیت به روش دستی

برای تمیزکردن نمای ساختمان، ما به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم با نحوه شست‌وشوی نمای کامپوزیت به‌طور کامل آشنا شوید. در صورتی که کثیفی و میزان آلودگی سطح نما، کمتر است می‌توانید با استفاده از روش دستی اقدام به تمیزکردن نمایید. در این روش، با استفاده از ابر و طی می‌توانید گرد و غبار موجود بر روی نمای ساختمان را کاملا از بین ببرید.

و در پایان کار اقدام به خشک‌کردن نمای کامپوزیت ساختمان نمایید. برای حفظ زیبایی نمای ساختمان، بهتر است به فواصل مابین هر شستشو دقت کنید. در صورت بی‌توجهی، استفاده از روش ابر و طی و آب به تنهایی افاقه نخواهدکرد. و باید از روش‌های دیگری جهت شستشو استفاده کنید. این نکته مهم را درنظر داشته باشید در صورتی که حجم آلودگی بیش از حد باشد قبل از روش اجرای دستی، باید اقدام به شست‌وشوی نمای ساختمان با دستگاه واترجت(Water Jet) نمایید.

شستشوی نمای کامپوزیت

2_ شست‌وشوی نمای کامپوزیت آلومینیومی به روش واترجت(Water Jet)

در نحوه شست‌وشوی نمای کامپوزیت در ابتدا باید توجه داشته باشید میزان آلودگی بر روی سطح نما تا چه اندازه است. از دیگر روش‌های تمیزکردن نمای ساختمان، می‌توان به روش واترجت اشاره کرد. این روش در واقع توسط دستگاه مخصوصی انجام می‌شود. دستگاه واترجت دستگاهی است که از آن برای اسپری‌کردن آب بر روی سطح با فشار بسیار بالا استفاده می‎شود. کل سطح نمای ساختمان، با استفاده از دستگاه واترجت شستشو شده و پس از اتمام کار دستگاه می‌توانید به صورت دستی شست‌وشوی نما را انجام دهید تا به نتیجه دلخواه خود برسید.

شستشوی نمای کامپوزیت با واترجت

3_ شست‌وشوی کامپوزیت نمای ساختمان به شیوه کار با طناب

برای تمیزکردن نمای کامپوزیت ساختمان، باید از روش‌هایی استفاده کرد که بتوانید دسترسی کامل به نمای ساختمان را داشته باشید. در این روش می‌توانید از ابزاری مثل داربست، بالابر و طناب استفاده کنید. در کار با طناب در ابتدا توجه داشته باشید میزان سطح و پیچیدگی ساختمان به چه صورت است.

به‌طور مثال در ساختمان‌هایی که معماری خاص و پیچیده‌ای دارند نمی‌توانید از روش کار با طناب استفاده کنید. این شیوه کار، علاوه بر سرعت و دقت بالایی که نیاز دارد جزء کم‌هزینه‌ترین و مناسب‌ترین روش‌های شست‌وشوی نمای ساختمان محسوب می‌شود.

شستشوی نمای کامپوزیت به روش کار با طناب

پاکسازی نمای کامپوزیت با مواد نانو

از بهترین روش‌ها و نحوه شست‌وشوی نمای کامپوزیت می‌توان به تمیز کردن نمای ساختمان با استفاده از مواد نانو اشاره کرد. این نوع از مواد شوینده، بدون هیچ‌گونه آسیب به لایه کامپوزیت، سطح نما را از هرگونه آلودگی و چربی پاک می‌کند. از این مدل شوینده‌ها می‌توانید برای ساختمان‌هایی که امکان استفاده از دستگاه واترجت را ندارند استفاده نمایید. مواد شوینده نانو بر اساس نوع آلودگی تهیه می‌شود، از همین‌رو بهترین نتیجه را برای شست‌وشوی نمای کامپوزیت نتیجه می‌دهد.

مواد نانو برای شستشوی نمای کامپوزیت

مراحل صحیح تمیزکردن نمای کامپوزیت ساختمان

همان‌طور که می‌دانید سطوح بیرونی ساختمان‌ها و نماها معمولا بیشتر گرد و غبارها و آلودگی‌ها را به خود جذب می‌کنند. و ذر طولانی مدت نیاز به تمیز کردن دارند. در نظر داشته باشید نمای کامپوزیت نیز مانند سایر نماهای ساختمانی با توجه به ساختار منحصر به فردی که دارد نیاز به پاکسازی دارد. در ادامه با نکات و نحوه شست‌وشوی نمای کامپوزیت آشنا خواهیدشد. با دانستن این نکات، کار پاکسازی برای شما راحت‌تر خواهدشد و برخی اشتباهات دیگر رخ نخواهدداد.

شستشوی نمای کامپوزیت

استفاده از پاک‌کننده‌ها و شوینده‌های مناسب

در نحوه شست‌وشوی نمای کامپوزیت، انتخاب شوینده مناسب بسیار مهم است. در هنگام خرید این محصولات شیمیایی با دقت برچسب آن‌ها را مطالعه کنید و به هیچ عنوان مواد شوینده‌ای که دارای سفید کننده کلر هستند خریداری نکنید. علاوه بر وجود کلر در برخی شوینده‌ها نیز ماده هیپوکلریت سدیم وجود دارد که می‌تواند بسیار خورنده باشد. استفاده از این شوینده‌ها برای تمیزکردن نمای ساختمان به سطح نما و مصالح آسیب می‌رساند. از همین‌رو بهتر است از پاک کننده‌های غیرسمی و دارای سدیم پرکربنات استفاده کنید.

پاک‌کننده‌ها و شوینده‌ها

از شیوه‌های شست‌وشوی پر فشار استفاده نکنید

در نحوه شستشوی نمای کامپوزیت اگر برای پاکسازی از روش‌های شستشوی پر فشار استفاده کنید، ممکن است فشار بیش از اندازه، به نمای ساختمان آسیب وارد کند. در چنین مواقعی نور آفتاب و ریزش باران سریع‌تر به نمای آلومینیومی آسیب می‌رساند. استفاده از شلنگ‌های معمولی با فشار معمولی برای تمیزکردن نمای ساختمان کافی است. اگر برای تمیزکردن به فشار زیاد آب نیاز دارید می‌توانید از فشار واشرها و نازل‌های خانگی استفاده کنید.

شستشوی نمای کامپوزیت با واترجت

برای پاکسازی شکاف‌ها زمان بگذارید

همان‌طور که می‌دانید در فاصله بین نماهای کامپوزیت یک سری شکاف وجود دارد که محل مناسبی برای جمع‌شدن گرد و غبار، زباله‌ها و رطوبت می‌باشد. همین جذب آلودگی‌ها، به مرور می‌تواند موجب تولید کپک و از بین‌رفتن نمای ساختمان شود. برای تمیزکردن نمای کامپوزیت در نظر داشته باشید شکاف‌های موجود نیز باید حداقل یک بار درطول سال کاملا تمیز شوند. با انجام این فرایند، هوا به راحتی درون شکاف‌ها جریان پیدا می‌کند و نما زیبایی خود را از دست نخواهدداد.

روش شستشوی نمای کامپوزیت

به صورت دوره‌ای نمای ساختمان را تمیز کنید

اگر مشاهده می‌کنید نمای کامپوزیت ساختمان کاملا تمیز به نظر می‌رسد. ما به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم بهتر است فرایند تمیزکردن نمای کامپوزیت را به‌منظور جلوگیری از جمع‌شدن و نشستن گرد و غبار به صورت دوره‌ای و چند بار در طول سال انجام دهید. جهت شست‌وشو می‌توانید از صابون یا مواد ظرفشویی استفاده کنید.

روش شستشوی نمای کامپوزیت

نکات مهم در شست‌وشوی نمای کامپوزیت

با مراحل و نحوه شستشوی نمای کامپوزیت به‌طور کامل آشنا شدید. در نظر داشته باشید برای حفظ زیبایی این نما، باید در طول سال چند مرتبه اقدام به تمیزکردن نمای کامپوزیت نمایید. برای پاکسازی باید برخی نکات مهم و اساسی را در نظر داشته باشید. در ادامه با نکات مهم در پاکسازی نمای کامپوزیت آشنا خواهیدشد:

  • برای تمیز کردن نمای کامپوزیت از اسکاچ و یا برس به هیچ عنوان استفاده نکنید چرا که باعث ایجاد خط و خش بر روی نما خواهدشد.
  • از شوینده‌های اسیدی بر روی سطح نما جهت تمیزکردن جرم و رسوبات استفاده نکنید. چرا که این شوینده‌ها باعث ایجاد رنگ‌پریدگی در نمای کامپوزیت می‌گردند.
  • از ابزار‌های تیز برای تمیزکردن جرم بر روی نما خودداری کنید. چرا که این ابزارها موجب ایجاد خش بر روی نما خواهدشد.
  • اگر ساختمان در مکان‌های شلوغ و پرتردد قرار داد توجه داشته باشید باید هر شش ماه یکبار نمای کامپوزیت را تمیز کنید.

روش شستشوی نمای کامپوزیت

چگونه از کثیف‌شدن نمای کامپوزیت جلوگیری کنیم؟

پس از آشنایی با نحوه شست‌وشوی نمای کامپوزیت یکی از سوالات رایج در خصوص استفاده‌کنندگان از نمای کامپوزیت این است که چگونه می‌توان از کثیف شدن نمای کامپوزیت جلوگیری کرد؟ در پاسخ به این سوال باید بیان کرد که تنها راه حل قطعی برای تمیز ماندن نمای کامپوزیت شستشوی این نمای ساختمانی می‌باشد.

و راه حل دیگری وجود ندارد، چرا که به هیچ عنوان نمی‌توان از نشستن گرد و غبار بر روی سطح نما جلوگیری کرد. پس در نهایت می‌توان گفت بهترین راه نظافت نمای کامپوزیت به صورت مداوم در زمان‌های مشخص‌شده می‌باشد. که این فرایند موجب تمیز ماندن نمای ساختمان می‌شود.

 

عوامل موثر در هزینه شست‌وشوی کامپوزیت نمای ساختمان

با مراحل و نحوه شست‌وشوی نمای کامپوزیت در این مطلب آشنا شدید. در نظر داشته باشید شستشوی نمای ساختمان هزینه‌بر است. این هزینه باید به‌طور توافقی بین واحدهای ساختمان تقسیم شود. به‌طور کلی هزینه شست‌وشوی نمای ساختمان به اندازه و بزرگی ساختمان، جنس نما و تکنیک شستشو بستگی دارد.

همان‌طور که گفته شد روش‌های پاکسازی نمای ساختمان متفاوت می‌باشد. هزینه و شیوه کار نیز در هر کدام از این روش‌ها متفاوت می‌باشد. از عوامل موثر در قیمت شست‌وشوی نمای کامپوزیت می‌توان به میزان آلودگی سطح، پیچیدگی‌های معماری نمای ساختمان، استفاده یا عدم استفاده از مواد شوینده و… اشاره کرد.

روش شستشوی نمای کامپوزیت ساختمان

سخن پایانی

در این مطلب از سایت راسا کامپوزیت همان‌طور که گفته شد با مراحل و نحوه شست‌وشوی نمای کامپوزیت آشنا شدید. با تمیزکردن نمای کامپوزیت ساختمان، هیچ‌گونه آسیب اعم از خط و خش و رسوبات بر روی نما ایجاد نمی‌شود. در نظر داشته باشید نمای کامپوزیت با قرارداشتن در معرض نور خورشید، در طولانی مدت دچار تغییر رنگ خواهدشد. و در این صورت این نمای ساختمانی زیبایی خود را از دست خواهدداد و لازم است به شست‌وشوی آن بپردازید.

سوالات متداول نحوه شست‌وشوی نمای کامپوزیت

  1. نکات مهم در شست‌وشوی نمای کامپوزیت به چه صورت است؟
    برای تمیزکردن نمای کامپوزیت از اسکاچ و یا برس به هیچ‌عنوان استفاده نکنید چرا که باعث ایجاد خط و خش بر روی نما خواهدشد. از شوینده‌های اسیدی بر روی سطح نما جهت تمیزکردن جرم و رسوبات استفاده نکنید. چرا که این شوینده‌ها باعث ایجاد رنگ‌پریدگی در نمای کامپوزیت می گردند. از ابزارهای تیز برای تمیز کردن جرم بر روی نما خودداری کنید. چرا که این ابزارها موجب ایجاد خش بر روی نما خواهدشد. اگر ساختمان در مکان‌های شلوغ و پرتردد قرار داد توجه داشته باشید باید هر شش ماه یکبار نمای کامپوزیت را تمیز کنید.
  2. مراحل صحیح تمیز کردن نمای کامپوزیت ساختمان به چه صورت است؟
    استفاده از پاک‌کننده‌ها و شوینده‌های مناسب، از شیوه‌های شست‌وشوی پر فشار استفاده نکنید، برای پاکسازی شکاف‌ها زمان بگذارید و به صورت دوره‌ای نمای ساختمان را تمیز کنید.
  3. عوامل موثر در قیمت شست‌وشوی کامپوزیت نمای ساختمان به چه صورت است؟
    به طور کلی هزینه شست‌وشوی نمای ساختمان به اندازه و بزرگی ساختمان، جنس نما و تکنیک شستشو بستگی دارد. همان‌طور که گفته شد روش‌های پاکسازی نمای ساختمان متفاوت می‌باشد. هزینه و شیوه کار نیز در هر کدام از این روش‌ها متفاوت می‌باشد. از عوامل موثر در قیمت شست‌وشوی نمای کامپوزیت می‌توان به میزان آلودگی سطح، پیچیدگی‌های معماری نمای ساختمان، استفاده یا عدم استفاده از مواد شوینده و… اشاره کرد.

3 دیدگاه

  1. پوریا گفت:

    از هر شست و شو چقدر باید بگذرد تا سری نظافت دیگر انجام شود؟

    • kimiya farmanbar گفت:

      با سلام
      بهتر است فرایند تمیز کردن نمای کامپوزیت را به منظور جلوگیری از جمع شدن و نشستن گرد و غبار به صورت دوره ای و چند بار در طول سال انجام دهید. هر ۶ ماه یکبار بهترین زمان جهت شستشوی نمای کامپوزیت محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *