همان‌طور که می‌دانید امروزه نمای ساختمان به یکی از اجزای مهم و اصلی تبدیل شده‌است و همواره طراحان در تلاش هستند از نمای خاص و مدرن برای ساختمان‎‌ها استفاده کنند. در واقع می‌توان گفت نمای ساختمان مهم‌ترین آیتم بخش‌های بیرونی و ظاهری ساختمان به حساب می‌آید. شاید در هنگام طراحی نمای ساختمان این سوال برایتان به وجود آید چه نمایی برای طراحی ظاهری ساختمان مناسب است؟ در پاسخ به این سوالات باید بیان کرد که یکی از نماهای مدرن ساختمانی که در چند سال اخیر بسیار محبوب شده‌است نمای کامپوزیت می‌باشد. در این مطلب با مزایا و معایب نمای کامپوزیت به‌طور کامل آشنا خواهیدشد.

این نما با سرعت هرچه تمام‌تر در بین طراحان و کارشناسان این حوزه بسیار محبوب و پرطرفدار شده‌است. ویژگی‌های ظاهری این نما، شاید بیش از هر عامل دیگری آن را به انتخابی منحصربه‌فرد تبدیل کرده‌است. با بیان این مطلب شاید علاقه‌مند به این باشید که نمای ساختمان خود را از نوع کامپوزیت بسازید، پس برای آشنایی کامل با خصوصیات و مزایای این نمای ساختمانی، تا پایان با ما همراه باشید.

مزایای نمای کامپوزیت

نمای آلومینیوم یا نمای کامپوزیت یکی از نماهای مدرنی است که امروزه به عنوان یکی از نماهای کاربردی در صنعت ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. بدون شک مزایا و معایب نمای کامپوزیت برای طراحان و کارفرمایان بسیار حائز اهمیت است چرا که با درک بهتر این نما می‌توان خسارات احتمالی جانی و مالی را کاهش داد. استفاده از نمای آلومینیومی بسیار ساده است و به‎راحتی نصب می‌گردد. شما عزیزان برای زیباسازی نمای ساختمان می‌توانید از نمای کامپوزیتی استفاده کنید. مزایای نمای کامپوزیت بسیار متنوع می‌باشد همین موضوع باعث شده این نما جزء پرکاربردترین مواد و متریال ساختمانی محسوب شود.

که در زیباسازی نما بسیار موثر است. نمای کامپوزیت هم‌چنین به نسبت سایر نماهای ساختمانی از نظر قیمت و هزینه، مقرون‌به‌صرفه و مناسب می‌باشد. به‌طور کلی می‌توان گفت نمای کامپوزیت به دلیل مزایا و ویژگی‌هایی که دارد در بدو ورود به عرصه ساختمان‌سازی و نمای ساختمان به سرعت جا افتاده و بسیاری از افراد برای طراحی و زیباسازی نمای ساختمان خود از این نمای آلومینیومی استفاده می‌کنند. نمای کامپوزیت در رقابت‌های بازار جایگاه ویژه‌ای داشته و روزبه‌روز با تولید و عرضه ورق‌های کامپوزیت جدیدتر و با ویژگی‌های خاص‌تر باعث شده‌است که این نما هنوز هم جایگاه خود را حفظ کند. در ادامه مطلب با مزایای نمای کامپوزیت به‌طور کامل آشنا خواهیدشد:

ساختمانی با نمای کامپوزیت

مقاومت نمای کامپوزیت در برابر تغییرات محیطی

یکی از مهم‌ترین مزایای نمای آلومینیومی، مقاومت بالا در برابر تغییرات آب‌وهوایی است. این ورق‌ها اگر در معرض رطوبت شدید قرار گیرند هیچ‌گونه زنگ خوردگی نخواهندداشت و علاوه بر این موضوع تابش مستقیم نور خورشید دوام و عمر این نما را کوتاه نخواهدکرد. همان‌طور که می‌دانید سطح ورق‌های آلومینیوم کامپوزیت صاف و صیقلی می‌باشد، از همین‌رو نور خورشید را منعکس کرده و میزان بسیار کمی از گرما را جذب خود می‌کند.

از نمای کامپوزیت می‌توانید به‌راحتی در مناطق گرمسیر با درجه حرارت بالا استفاده کنید. به بیان ساده‌تر می‌توان گفت این نما متریالی مقاوم در برابر حرارت محسوب می‌شود. لایه موجود پلی‌اتیلنی در پانل‌های کامپوزیت نوعی سد حرارتی را ایجاد می‌کند و منجر به صرفه‌جویی در مصرف انرژی و بهینه سازی می‌گردد. علاوه بر این موارد، نمای آلومینیومی در مقایسه با سایر نماها تغییر رنگ کمتری خواهدداشت. اگر جزء افرادی هستید که قصد دارید برای نخستین بار از نمای کامپوزیت استفاده کنید ما به شما پیشنهاد می‌کنیم با مزایا و معایب نمای آلومینیومی به‌طور کامل آشنا باشید.

ضدحریق بودن نمای کامپوزیت

سبک بودن نمای composite

یکی دیگر از مزایای نمای کامپوزیت وزن سبک پانل‌ها می‌باشد. ورق‌های این نما دارای وزنی معادل 5 الی 8 کیلوگرم در هر مترمربع می باشد که در مقایسه با دیگر نماهای ساختمانی نظیر سیمانی، آجری، سنگ و.. دارای وزن کمتری می باشد. طبق نتایج و تحقیقات انجام شده نمای کامپوزیت آلومینیوم حدود 90 درصد سبک‌تر از سایر نماها است.

همین سبک‌بودن باعث می‌شود هیچ‌گونه بار اضافی بر سازه ساختمان وارد نشود علاوه بر این وزن سبک این محصولات حمل و نقل و نصب آن‌ها را نیز راحت نموده است. همان‌طور که می‌دانید کاهش وزن ساختمان منجر به کاهش نیروی زلزله بر سازه می‌شود به همین دلیل پیشنهاد می‌شود از این مصالح در ساختمان برای حفظ امنیت بیشتر در برابر تکان‌های ناشی از زلزله استفاده شود.

سبک بودن نمای composite

قابلیت عایق صوتی، حرارتی و رطوبتی نمای کامپوزیت آلومینیومی

پانل‌های کامپوزیتی نوعی عایق صوتی و حرارتی محسوب می‌شوند. چرا که لایه پلی‌اتیلنی که در وسط این دو لایه قرار گرفته نه تنها مانع از انتقال حرارت می‌گردد بلکه از میران سر و صدا در ساختمان نیز می‌کاهد. ورق‌های کامپوزیت به دلیل بافت و ساختار منسجمی که دارند از نفوذ برخی عوامل از جمله رطوبت و دما جلوگیری می‌کنند. به‌طور کلی می‌توان گفت این خاصیت کاربرد نمای کامپوزیت را در نمای ساختمان‌های مسکونی و فضاهای درمانی بسیار مطلوب و مناسب نموده‌است. برای انتخاب این نما در ساختمان بهتر است با مزایا و معایب نمای کامپوزیت به‌طور کامل آشنا باشید.

قابلیت عایق صوتی، حرارتی و رطوبتی نمای کامپوزیت آلومینیومی

تنوع بالای رنگ نمای composite

هنگام رنگ‌آمیزی ورق‌های آلومینیومی از پوشش‌های رنگی متنوع استفاده می‌شود. با توجه به این موضوع، طراحان می‌توانند از رنگ‌های متنوع و مختلف در طرح‌های خود استفاده کنند. در واقع می‌توان گفت زیبایی و تنوع رنگ این نما باعث شده استفاده از نمای کامپوزیت روزبه‌روز بیشتر شود.

برای رنگ‌آمیزی این پانل‌ها از سیستم‌های فوق پیشرفته استفاده می‌شود. از این رو رنگ مد نظر شما با بهترین کیفیت و بهینه‌ترین مقاومت آماده می‌گردد. این خواص به کمک پوشش‌های فلورایدی یا pvdf تامین می‌شود. به‌طور کلی می‌توان گفت رنگ از مهم‌ترین مواردی است که می‌توان با آن تنوع در نما را ایجاد کرد هم‌چنین با تنوع رنگی می‌توان موارد خاصی را در پارتیشن‌بندی داخلی و خارجی ساختمان ایجاد کرد.

تنوع رنگی نمای کامپوزیت

سرعت سریع در اجرای نمای آلومینیومی

برای استفاده از نمای آلومینیومی بهتر است با مزایا و معایب نمای کامپوزیت به‌طور کامل آشنا باشید. توجه داشته باشید پانل‌های کامپوزیت به صورت آماده در بازار موجود و قابل دسترس می‌باشند. آماده بودن این پانل‌ها، نما کاری ساختمان را راحت‌تر کرده و سرعت اجرای پروژه را بالاتر می‌برد.

در کنار این مورد وزن سبک این نما استفاده از آن را آسان‌تر کرده است. در واقع می‌توان گفت نماهای آلومینیومی به سرعت در اجرا و نصب، شناخته می‌شوند. این نما در مدت زمان کوتاهی به اجرا در می‌آید و این مورد از محاسن بارز و مفید نمای کامپوزیت است.

اجرا و نصب آسان نمای کامپوزیت

قابلیت آب‌بندی نمای کامپوزیت

از مهم‌ترین مزایا و ویژگی‌های نمای کامپوزیت می‌توان به امکان آب‌بندی این نما اشاره کرد. با وجود این قابلیت امکان نفوذ آب به زیر نما وجود نداشته و آب ناشی از باران و برف پس از هدایت به شیارهای تعبیه شده از محل معینی خارج می‌شوند. هم‌چنین این ورق‌ها در مقابل خوردگی ناشی از آب، هوا و باران‌های اسیدی کاملا مقاوم می‌باشند. و این گونه عوامل هیچ گونه تاثیری بر زیبایی و کیفیت نما نخواهدگذاشت. به‌طور کلی می‌توان گفت برای انتخاب بهترین نما به شما عزیزان توصیه میکنیم از نمای کامپوزیت استفاده کنید.

آب‌بندی نمای کامپوزیت

سایر مزایای نمای کامپوزیتی آلومینیومی

با برخی از مزایای نمای کامپوزیتی به‌طور کامل آشنا شدید مزایای استفاده از این نما بسیار متنوع می‌باشد. از این رو بهتر است قبل از انتخاب این محصول به‌طور کامل با مزایا و معایب نمای کامپوزیت آشنا باشید. در ادامه با سایر مزایای نمای کامپوزیتی آلومینیومی آشنا خواهیدشد:

  • امکان انتخاب و اجرای سطوح پیشرفته
  • عملکرد غیروابسته در هنگام زلزله
  • مقاومت بالا در برابر آتش‌سوزی
  • سهولت در مونتاژ نمای کامپوزیت
  • قابلیت برش‌کاری و سوراخ‌کاری
  • امکان ایجاد طرح و شکل روی نما
  • قابلیت تعویض نمای آلومینیومی

معایب نمای کامپوزیت

همان‌طور که می‌دانید هر محصولی علاوه بر برخی مزایا و خصوصیات معایبی نیز به همراه دارد. با پیشرفت تکنولوژی خیلی از این مشکلات و معایب نمای کامپوزیت برطرف شده‌است. به‌طور کلی می‌توان گفت هیچ محصولی پیدا نمی‌شود که هیچ گونه معایب و مشکلاتی نداشته باشد. نمای کامپوزیت هم از این قاعده مستثنی نیست و معایبی دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

ساختمان با نمای کامپوزیت

قیمت نسبتا بالای ورق‌های کامپوزیت با کیفیت

ورق‌های کامپوزیت با کیفیت معمولی، قیمت تقریبا مناسبی دارند؛ اما اگر قصد دارید از ورق‌های ضدحریق در نمای کامپوزیت استفاده کنید توجه داشته باشید باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. به‌طور کلی می‌توان گفت اجرای نمای کامپوزیت به نسبت سایر روش‌ها قیمت نسبتا بالایی دارد. علت این اختلاف قیمت، در واقع اجرای شاسی زیرکار و نصب ورق آلومینیوم و لایه میانی می‌باشد. از همین‌رو قیمت تمام شده این محصول کمی بیشتر می‌باشد.

جرم‌پذیری نمای کامپوزیت

اگر شما هم جزء افرادی هستید که قصد دارید از این نما استفاده کنید بهتر است با مزایا و معایب نمای کامپوزیت به‌طور کامل آشنا باشید. جرم‌پذیری نمای آلومینیومی نسبتا بالا بوده چرا که این نما از فلز آلومینیوم با رنگ کوره می‌باشد که این خود از ایرادات وارده به این نما از جهت جذب ذرات معلق در هوا می‌باشد. در خارج از ایران از رنگ استاتیک برای تولید این نما استفاده می‌شود؛ از همین‌رو ذرات معلق به هیچ عنوان جذب نما نمی‌گردد. این شیوه رنگ‌آمیزی به دلیل بالا بودن هزینه آن در ایران انجام نمی‌شود.

بررسی دوام نمای composite

همان‌طور که گفته شد سبک‌بودن وزن ورق‌های آلومینیومی باعث سهولت در اجرای نمای کامپوزیت می‌شود. البته این نکته مهم را فراموش نکنید در مقابل این مسئله بر دوام نما تاثیرگذار است. از همین‌رو اگر در انتخاب ورق‌ها دقت لازم نداشته باشید و از ورق‌های غیراستاندارد و نازک استفاده کنید، نمای کامپوزیت دوام چندانی نخواهدداشت.

سخن پایانی

در این مطلب از سایت راسا کامپوزیت همان‌طور که برای شما عزیزان گفته شد با مزایا و معایب نمای کامپوزیت به‌طور کامل آشنا شدید. بهتر است قبل از استفاده از این نما برای طراحی بیرون و داخل ساختمان با خصوصیات نمای کامپوزیت به‌طور کامل آشنا باشید. در این مطلب به بررسی کلی مزایا و معایب نمای آلومینیومی برای شما عزیزان پرداختیم.

ویدیو مزایا و معایب نمای کامپوزیت

در این ویدیو شما عزیزان می‌توانید با مزایا و معایب نمای کامپوزیت ساختمان به‌طور کامل آشنا شوید.

 

سوالات متداول مزایا و معایب نمای کامپوزیت

سرعت سریع در اجرای نمای آلومینیومی به چه صورت است؟
توجه داشته باشید پانل‌های کامپوزیت به صورت آماده در بازار موجود و قابل دسترس می‌باشند. آماده بودن این پانل‌ها، نما کاری ساختمان را راحت‌تر کرده و سرعت اجرای پروژه را بالاتر می‌برد. در کنار این مورد، وزن سبک این نما استفاده از آن را آسان‌تر کرده است.
مزایای نمای کامپوزیت به چه صورت است؟
از مزایای نمای کامپوزیتی آلومینیومی می‌توان به امکان انتخاب و اجرای سطوح پیشرفته، عملکرد غیروابسته در هنگام زلزله، تنوع بالای رنگ نمای composite، قابلیت برش‌کاری و سوراخ‌کاری، امکان ایجاد طرح و شکل روی نما و… اشاره کرد.
قابلیت آب‌بندی نمای کامپوزیت به چه شکل می‌باشد؟
با وجود این قابلیت امکان نفوذ آب به زیر نما وجود نداشته و آب ناشی از باران و برف، پس از هدایت به شیارهای تعبیه شده از محل معینی خارج می‌شود. هم‌چنین این ورق‌ها در مقابل خوردگی ناشی از آب، هوا و باران‌های اسیدی کاملا مقاوم می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *