بدون شک یکی از بهترین مصالح ساختمانی برای طراحی نمای ظاهری ساختمان، نمای ترموود است. این نمای ساختمانی از جمله پرطرفدارترین نماها برای طراحی ظاهری ساختمان محسوب می‌شود. اگر شما هم جزء کسانی هستید که قصد دارید از نمای ترموود جهت طراحی نمای ساختمان استفاده کنید شاید این سوال برایتان به وجود آید که مراحل نصب نمای ترموود به چه صورت است؟ برای پاسخ به این سوال تا ادامه مطلب با ما همراه باشید.

از مهم‌ترین دلایل استفاده از نمای ترموود می‌توان به زیبایی دو چندان ساختمان، انعطاف‌پذیری بالا در طراحی و اجرا، ماندگاری بالا، طبیعی‌بودن نما و… اشاره کرد. این نکته مهم را درنظر داشته باشید‌ که هنگام نصب ترموود باید مهارت و تجربه کافی در این زمینه به همراه داشته باشد. با ما همراه باشید تا به‌طور کامل با مراحل نصب این نمای ساختمانی آشنا شوید.

نحوه اجرای نمای ترموود

مراحل نصب نمای ترموود موضوعی است که در این مطلب از سایت راسا کامپوزیت به‌طور کامل برای شما عزیزان آموزش داده می‌شود. نحوه اجرای نمای ترموود جزء مهم‌ترین اقدامات محسوب می‌شود زیرا همان‌طور که می‌دانید ترموود در واقع یک محصول طبیعی به حساب می‌آید و از همین‌رو سطح آسیب‌پذیری دارد. با انجام نادرست مراحل نصب و بی‌دقتی، ممکن است ظاهر این نمای ساختمانی آسیب ببیند و برخی مشکلات به وجود آید.

به‌طور کلی می‌توان گفت نصب نمای ترموود مانند سایر نماهای ساختمانی بسیار ساده و راحت است. تنها باید در هنگام نصب، برخی نکات مهم و اساسی را در نظر داشته باشید. در صورت بی‌توجهی به این نکات، در طی فرآیند نصب نمای ترموود با مشکل روبرو خواهیدشد. نصب نمای ترموود به صورت تخصصی می‌باشد از همین‌رو انتخاب نصاب متخصص و با تجربه، تاثیر مستقیمی بر اتمام فرآیند نصب و هم‌چنین هزینه‌های تمامی شده نصب ترموود دارد.

اجرای نمای ترموود در ساختمان

زمان صحیح نصب چوب ترموود

بدون شک یکی از مهم‌ترین مراحل نصب نمای ترموود، زمان صحیح نصب این نمای ساختمانی می‌باشد. برای کیفیت بهتر نصب و سرعت‌دادن به فرآیند کاری، باید فرآیند نصب نمای ترموود و چوب نما را محول به پایان عملیات‌های ساختمانی کنید. این نکته مهم را در‌نظر داشته باشید نصب این نمای ساختمانی در حین انجام عملیات دیگر، علاوه بر بیشتر‌شدن زمان نصب، در برخی موارد ممکن است آسیب‌ها و مشکلات جدی را برای نمای ترموود و هم‌چنین کیفیت پایان کار ایجاد کند.

نصب نمای ترموود توسط متخصص

استحکام کافی و تراز بودن سطح زیرین ترموود

از دیگر مراحل نصب نمای ترموود می‌توان به تراز‌ بودن سطح نصب اشاره کرد. قبل از نصب و اجرای نمای ترموود باید حتما از تراز بودن سطح زیرین کار اطمینان کامل داشته باشید. سطح زیرین باید در هر دو جهت عرضی با یکدیگر هم‌تراز باشد. در صورت بی‌توجهی به این مورد، فاصله‌های بین چوب‌ها و یا نمای ظاهری با مشکل مواجه خواهدشد. این نکته مهم را در‌نظر داشته باشید علاوه بر تراز بودن سطح زیرین باید از استحکام کافی این سطح‌ها نیز اطمینان کامل داشته باشید.

به‌طور کلی استاندارد سطح نصب ترموود باید باری معادل 10 کیلوگرم بر متر مربع  و باری معادل 20 کیلوگرم بر متر مربع به همراه داشته باشد. علاوه بر این موارد، توجه داشته باشید باید حداقل 3 سانتی‌متر فضا در پشت سطح ترموود وجود داشته باشد.

کارخانه تولید نمای ترموود

زیرسازی فلزی جهت نصب نمای ترموود

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مراحل نصب نمای ترموود، زیرسازی لازم جهت نصب این نمای ساختمانی است. در نظر داشته باشید در روش زیرسازی فلزی از پروفیل‌های فلزی با اندازه 40 یا 50 سانتی‌متر استفاده می‌شود. در هنگام اجرا و نصب این پروفیل‌های فلزی باید حدود 50 سانتی‌متر از یکدیگر فاصله داشته باشند. علاوه بر این موضوع نصب این پروفیل‌ها باید با دقت بر روی اسکلت دیوار انجام شود. در رابطه با زیرسازی سیمانی در نظر داشته باشید ضخامت کار باید 4 سانتی‌متر باشد. اکثر طراحان و سازندگان به دلیل تغییر شکل زیرسازی سیمانی ترجیح می‌دهند از زیرسازی فلزی جهت نصب نمای ترموود استفاده کنند.

مراحل نصب نمای ترموود

فاصله آکس به آکس چوب زیرسازی و آهن‌کشی در نصب ترموود

برای اینکه فرایند پایانی کار از استحکام بالایی برخوردار باشد در نظر داشته باشید باید فاصله آکس به آکس آهن‌کشی پروفیل فلزی 40 در 40 در سطح زیرسازی 60 سانتی‌متر باشد. هم‌چنین فاصله آکس به آکس چوب زیرسازی باید 60 سانتی‌متر باشد. جهت استحکام کافی نما، باید به این اندازه‌ها توجه کافی داشته باشید.

مراحل طراحی و اجرای نمای ترموود

روش پیچ‌کردن و فاصله پیچ‌ها در نصب نمای ترموود

یکی دیگر از مراحل نصب نمای ترموود، روش پیچ‌کردن و فاصله پیچ‌ها در نصب ترموود است. برای جلوگیری از برخی مشکلات و آسیب رسیدن به ترموود، قبل از استفاده کردن از پیچ‌ها آن را با دریل به‌خوبی سوراخ کنید. استفاده مستقیم پیچ بر روی نمای ترموود موجب ترک خوردگی نما خواهدشد. هم‌چنین فاصله پیچ‌ها از یکدیگر باید 50 سانتی‌متر باشد.

نمای ترموود

نکات و توصیه‌های لازم جهت اجرای نمای ترموود

در این مطلب همان‌طور که گفته شد با مراحل نصب نمای ترموود به‌طور کامل آشنا شدید. اگر قصد دارید از نمای ترموود جهت طراحی منحصر به‌فرد نمای ساختمان استفاده کنید، فراموش نکنید جهت نصب و اجرای این نمای ساختمانی باید برخی نکات مهم را در نظر داشته باشید. در صورت بی‌توجهی به این نکات، بدون شک فرآیند پایانی نما با مشکل مواجه خواهدشد. در ادامه با نکات و توصیه‌های لازم جهت اجرای نمای ترموود آشنا خواهیدشد:

  • جهت نصب ترموود به قوطی‌های آهنی از چوب اشباع‌شده استفاده کنید.
  • به هیچ عنوان نمای ترموود را مستقیم به دیوار متصل نکنید.
  • در صورت نیاز می‌توانید رنگ‌آمیزی نمای ترموود انجام دهید.
  • از پیچ‌های خودکار می‌توانید جهت پیچ‌کردن نمای ترموود استفاده کنید.
  • قبل از اجرای نمای ترموود توجه داشته باشید سطح زیرین کاملا تزار است.
  • پروفیل‌های چوبی جهت زیرسازی باید 60 سانتی‌متر باشند.
  • فاصله پیچ‌های چوب باید بین 4 تا 6 سانتی‌متر باشد.
  • اگر زیرسازی توسط آهن انجام می‌شود باید به سبک سازه توجه کنید و از اتصالات غیر‌ضروری خودداری کنید.
  • اگر از سیمان جهت زیرسازی نمای ترموود استفاده می‌شود باید ضخامت آن حداقل 4 سانتی‌متر باشد.

طراحی نمای ساختمان با ترموود

سخن پایانی

در این مطلب از سایت راسا کامپوزیت همان‌طور که گفته شد با مراحل نصب نمای ترموود به‌طور کامل آشنا شدید. نحوه اجرای نمای ترموود جزء مهم‌ترین اقدامات محسوب می‌شود زیرا همان‌طور که می‌دانید ترموود در واقع یک محصول طبیعی به حساب می‌‌آید، از همین‌رو سطح آسیب‌پذیری دارد. با انجام نادرست مراحل نصب و بی‌دقتی ممکن است ظاهر این نمای ساختمانی آسیب ببیند و برخی مشکلات به وجود آید.

به‌طور کلی می‌توان گفت نصب نمای ترموود مانند کار نماهای ساختمانی بسیار ساده و راحت است. تنها باید در هنگام نصب، برخی نکات مهم و اساسی را در نظر داشته باشید در صورت بی‌توجهی به این نکات در طی فرآیند نصب نمای ترموود بدون شک با مشکل روبرو خواهیدشد.

سوالات متداول مراحل نصب نمای ترموود

  1. نکات و توصیه‌های لازم جهت اجرای نمای ترموود به چه صورت است؟
    جهت نصب ترموود به قوطی‌های آهنی از چوب اشباع‌شده استفاده کنید، به هیچ عنوان نمای ترموود را مستقیم به دیوار متصل نکنید، در صورت نیاز می‌توانید رنگ‌آمیزی نمای ترموود انجام دهید، اگر زیرسازی توسط آهن انجام می‌شود باید به سبک سازه توجه کنید و از اتصالات غیرضروری خودداری کنید، اگر از سیمان جهت زیرسازی نمای ترموود استفاده می‌شود باید ضخامت آن حداقل 4 سانتی‌متر باشد.
  2. زیرسازی فلزی جهت نصب نمای ترموود به چه صورت است؟
    در نظر داشته باشید در روش زیرسازی فلزی از پروفیل‌های فلزی با اندازه 40 یا 50 سانتی‌متر استفاده می‌شود. در هنگام اجرا و نصب، این پروفیل‌های فلزی باید حدود 50 سانتی‌متر از یکدیگر فاصله داشته باشد. علاوه بر این موضوع نصب این پروفیل‌ها باید دقت بر روی اسکلت دیوار انجام شود. در رابطه با زیرسازی سیمانی در نظر داشته باشید ضخامت کار باید 4 سانتی‌متر باشد. اکثر طراحان و سازندگان به‌ دلیل تغییر شکل زیرسازی سیمانی ترجیح می‌دهند از زیرسازی فلزی جهت نصب نمای ترموود استفاده کنند.
  3. روش پیچ‌کردن و فاصله پیچ‌ها در نصب نمای ترموود به چه صورت است؟
    برای جلوگیری از برخی مشکلات و آسیب رسیدن به ترموود، قبل از استفاده‌کردن از پیچ‌ها آن را با دریل به خوبی سوراخ کنید. استفاده مستقیم پیچ بر روی نمای ترموود موجب ترک‌خوردگی نما خواهدشد. هم‌چنین فاصله پیچ‌ها از یکدیگر باید 50 سانتی‌متر باشد.

2 دیدگاه

  1. پارسا گفت:

    چوب پلاست می تواند عملکردی مانند ترمووود داشته باشد؟

    • kimiya farmanbar گفت:

      ترموود محصولی صد درصد طبیعی است ترموود برای همه شرایط آب وهوایی مناسب است و درواقع اصلاح حرارتی چوب باعث افزایش دوام و پایداری بیشتر می شود. این ماده قابل بازیافت و کاملاً بی ضرر است و با هزینه کم قابل نگهداری و تجدید است. وزن کمتری که ترموود دارد حمل و نصب آن را آسان تر می کند. اما چوب پلاست هنوز ازنظر عملکرد و تأثیر بر طبیعت نتایج و بازخورد نهایی خود را ثابت نکرده است. پایداری آن ها به هیچ وجه به اندازه ترموود نیست و درواقع در طول خود ۱-۲ میلی متر در هر متر، منبسط و کوچک می شوند. ازآنجا که چوب پلاست ها یک محصول کاملاً طبیعی نیستند، هنگامی که تخته آسیب می بیند یا خراشیده می شود، نمی توان رنگ اصلی مواد را بازیابی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *