نمای کامپوزیت جزء مصالح پرکاربرد و محبوب ساختمانی است که از مواد و ترکیبات مختلفی تشکیل شده‌است. مواد کامپوزیت، ترکیب خاصی را تشکیل می‌دهند. در واقع می‌توان گفت فرایند نصب نمای کامپوزیت ساختمان با رعایت اصول و برخی موارد قابل دستیابی است. با گفتن این مطلب شاید این سوال برای شما به وجود آید که زیرسازی نمای کامپوزیت به چه صورت است؟

برای پاسخ به این سوال تا ادامه این مطلب با ما همراه باشید. به‌طور کلی می‌توان گفت نمای کامپوزیت امروزه یکی از نماهای پرطرفدار است که قابلیت اجرا روی ساختمان‌های مختلف اداری، تجاری و مسکونی را به همراه دارد. انعطاف‌پذیری این نمای ساختمانی، باعث شده تا هیچ محدودیتی در طراحی و اجرای این نما وجود نداشته باشد. با ما همراه باشید تا با مراحل صحیح زیرسازی کامپوزیت به‌طور کامل آشنا شوید.

مراحل زیرسازی نمای کامپوزیت ساختمان

ورق کامپوزیت از جمله مصالح جدیدی است که به تازگی در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ورق‌های کامپوزیت قابلیت نصب بر روی تمامی ساختمان‌ها و با کاربردها و عناوین مختلف است. اگر شما هم جزء کسانی هستید که قصد دارید از ورق‌های کامپوزیت برای طراحی نمای ساختمان استفاده کنید این نکته مهم را در نظر داشته باشید که زیرسازی نمای کامپوزیت باید طبق اصول و به بهترین شکل انجام شود.

فراموش نکنید طراحی و اجرا نمای ساختمان با استفاده از کامپوزیت بر خلاف سایر مصالح از جمله سنگ، سیمان، چوب و… دارای پیچیدگی‌ها و شرایط اجرایی خاص خود است. از همین‌رو می‌توان گفت طراحی و اجرای نمای کامپوزیت مستلزم وقت کافی و صبر است تا نمای خاص و منحصر به‌فرد طراحی شود. در ادامه با مراحل زیرسازی کامپوزیت به‌طور کامل آشنا خواهیدشد:

نمای بیرونی ساختمان

طراحی نمای کامپوزیت

ورق‌های کامپوزیت شامل دو ورق آلومینیوم در قسمت بالا و پایین است. و لایه‌ای از جنس پلی‌اتیلن در بین این ورق‌ها قرار گرفته‌است. یکی از مراحل زیرسازی نمای کامپوزیت ساختمان، طراحی صحیح نما است. توجه داشته باشید برای طراحی نمای کامپوزیت ساختمان در ابتدا لازم است ابعاد دقیق ساختمان را داشته باشید. اگر طراحی نمای ساختمان صورت گرفته باشد اما هنوز اقدامی برای احداث ساختمان نشده باشد ابعاد مورد‌نظر ساختمان جهت طراحی نمای کامپوزیت در اختیار پیمانکار و یا طراح قرار می‌گیرد.

این نکته مهم را در نظر داشته باشید که در نقشه‌برداری ساختمان‌هایی که دارای طراحی و نمای پیچیده‌ای هستند، اغلب از دستگاه‌های مخصوص و پیشرفته استفاده می‌شود. در این گونه موارد، نقشه ساختمان به شکل سه بعدی خواهدبود که در کامپیوتر در دسترس طراح قرار می‌گیرد. اگر طراحی نمای ساختمان به صورت ساده و ابتدایی انجام شود، در این صورت برای طراحی از نقشه برداری ساده و ابتدایی مانند متر کشی استفاده می‌شود.

توجه داشته باشید طراحی به دست آمده در بخش‌های مختلف ارتفاعی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در آخر پوسته‌ای فرضی برای بنا در نظر گرفته می‌شود که مبنای طراحی نمای کامپوزیت به شمار می‌رود. این پوسته و خط فرضی باعث می‌شود هیچ کدام از قسمت‌های ساختمان با یکدیگر برخورد نداشته باشند.

طراحی و اجرای پروژه نمای کامپوزیت

طراحی قطعات نمای آلومینیومی

یکی دیگر از مراحل زیرسازی نمای کامپوزیت، طراحی صحیح قطعات است. این نکته مهم را در نظر داشته باشید که طراحی قطعات نمای آلومینیومی، قوانین و شرایط خاص خود را دارد که در موقعیت‌ها و موارد مختلف به شکل متفاوت خواهدبود. طراحی قطعات در واقع با توجه ساختار ساختمان در نظر گرفته می‌شود. از این‌رو می‌توان گفت در هر ساختمان متفاوت می‌باشد.

بدون شک انجام این کار مستلزم افراد با تجربه و دارای مهارت کافی است. طراح نمای ساختمان باید اطلاعات کافی را در زمینه زیرسازی و نصب نمای کامپوزیت ساختمان به همراه داشته باشد. چرا که در صورت نداشتن مهارت، اجرای نمای کامپوزیت با برخی مشکلات و حوادث جبران‌ناپذیر همراه خواهدبود.

زیرسازی نمای کامپوزیت

طراحی زیرسازی نمای کامپوزیت

آخرین مرحله زیرسازی نمای کامپوزیت مربوط به طراحی صحیح زیرسازی است. برای طراحی زیرسازی باید 4 مرحله صورت گیرد این مراحل شامل پروفیل‌های آهنی، نبشی‌های یک سوراخه، ناودانی و براکت‌ها می‌باشد. در ابتدا برای زیرسازی کامپوزیت باید پروفیل‌های آهنی با توجه به سطح ساختمان و میزان فشار و تحمل بار در نظر گرفته شود. سپس باید از نبشی‌‍‌های یک سوراخه برای اتصال قوطی زیرسازی به دیوار و به شکل جفتی به کار رود.

فاصله هر جفت نبشی یک سوراخه 20 الی 24 متر و فاصله آن از اول تا آخر کمربندی 20 الی 25 سانتی‌متر است. توجه داشته باشید برای سوارشدن و اتصال ورق‌های کامپوزیت بر روی زیرسازی به عناصر عمودی نیاز است. از همین‌رو از ناودانی استفاده می‌شود. در محل قرارگیری درز ورق‌های کامپوزیت و از بالاترین تا پایین‌ترین قسمت بنا از ناودانی استفاده می‌شود. طول ناودانی از زمین تا انتهای نمای کامپوزیت باید در حدود 10 تا 15 میلی‌متر فاصله داشته باشد. و در آخر براکت‌ها نبشی‌هایی هستند با دو سوراخ که در واقع محل اتصال ناودانی به کمربندی هستند.

اجرای نمای کامپوزیت توسط افراد متخصص

ابزارهای مورد نیاز جهت زیرسازی نمای آلومینیومی

با مراحل زیرسازی نمای کامپوزیت به‌طور کامل آشنا شدید. در نظر داشته باشید انجام زیرسازی باید توسط افراد متخصص و باتجربه صورت گیرد. توجه داشته باشید برای نصب و اجرای نمای کامپوزیت، علاوه بر مصالح اصلی به برخی ابزارها و تجهیزات جهت نصب و زیرسازی نیاز دارید. در ادامه با ابزارهای موردنیاز آشنا خواهیدشد:

  • دستگاه برش
  • پیچ و پرچ
  • دستگاه خم آلومینیوم
  • چسب
  • تسمه از جنس ورق
  • رول بولت
  • پلیت مخصوص
  • ماشین آلات اجرای شیار بر روی پانل
  • دستگاه نورد
  • دستگاه اور فرز

نکات مهم جهت زیرسازی نمای کامپوزیت ساختمان

جهت زیرسازی نمای کامپوزیت باید برخی نکات مهم و اساسی را در نظر داشته باشید. انجام این کار مستلزم افراد متخصص و باتجربه می‌باشد. ما برای شما عزیزان در ادامه به بررسی نکات مهم برای زیرسازی نمای آلومینیومی ساختمان می‌پردازیم. این نکات عبارت‌اند از:

  • زیرسازی نمای ساختمان باید با استفاده از پروفیل مناسب انجام شود.
  • قوطی‌کشی‌‍ها باید طبق طراحی نمای کامپوزیت منطبق باشد.
  • تمامی اتصالات در اجرای نمای کامپوزیت باید بررسی شود و دارای جوش مناسب با بعد پنج میلی‌متر باشد.
  • تا پایان زیرسازی نمای آلومینیومی برچسب‌های روی ورق‌ها نباید کنده شود.
  • اگر فاصله بین نمای ساختمان و دیوار اصلی زیاد است باید طول دستک‌ها افزایش یابد. و باید از دستک‌های سایز مناسب و با اتصالات محاسبه‌شده استفاده کرد.
  • پروفیل‌های عرضی و ارتفاعی و همچنین دستک‌ها به‌طور دقیق تراز و شاقول باشد.
  • برای جلوگیری از خوردگی میان آهن و آلومینیومی از لاستیک دی الکتریکال استفاده شود.

نمای منحصر به‌فرد ساختمان با کامپوزیت

سخن پایانی

در این مطلب از سایت راسا کامپوزیت همان‌طور که گفته شد با مراحل زیرسازی نمای کامپوزیت به‌طور کامل آشنا شدید. اگر شما هم جزء کسانی هستید که قصد دارید از ورق‌های کامپوزیت برای طراحی نمای ساختمان استفاده کنید این نکته مهم را در نظر داشته باشید که زیرسازی نمای آلومینیومی، باید طبق اصول و به بهترین شکل انجام شود. فراموش نکنید طراحی و اجرای نمای ساختمان با استفاده از کامپوزیت، برخلاف سایر مصالح از جمله سنگ، سیمان، چوب و… دارای پیچیدگی‌ها و شرایط اجرایی خاص خود می‌باشد.

سوالات متداول زیرسازی نمای کامپوزیت

  1. جهت زیرسازی نمای  آلومینیومی ساختمان باید به چه نکاتی توجه کرد؟
    زیرسازی نمای ساختمان باید با استفاده از پروفیل مناسب انجام شود. قوطی‌کشی‌ها باید طبق طراحی نمای کامپوزیت منطبق باشد. تمامی اتصالات در اجرای نمای کامپوزیت باید بررسی شود و دارای جوش مناسب با بعد پنج میلی‌متر باشد. تا پایان زیرسازی نمای آلومینیومی، برچسب‌های روی ورق‌ها نباید کنده شود. اگر فاصله بین نمای ساختمان و دیوار اصلی زیاد است باید طول دستک‌ها افزایش یابد. و باید از دستک‌های سایز مناسب و با اتصالات محاسبه‌شده استفاده کرد. پروفیل‌های عرضی و ارتفاعی و همچنین دستک‌ها به‌طور دقیق تراز و شاقول باشند.
  2. طراحی قطعات نمای آلومینیومی به چه صورت انجام می‌شود؟
    طراحی قطعات نمای آلومینیومی قوانین و شرایط خاص خود را دارد که در موقعیت‌ها و موارد مختلف به شکل متفاوت خواهدبود. طراحی قطعات، در واقع با توجه ساختار ساختمان در نظر گرفته می‌شود. از این‌رو می‌توان گفت در هر ساختمان متفاوت است. بدون شک انجام این کار مستلزم افراد باتجربه و دارای مهارت کافی است. طراح نمای ساختمان باید اطلاعا‌ت کافی را در زمینه زیرسازی و نصب نمای کامپوزیت ساختمان به همراه داشته باشد.
  3. طراحی نمای کامپوزیت باید به چه صورت انجام شود؟
    برای طراحی نمای کامپوزیت ساختمان در ابتدا لازم است ابعاد دقیق ساختمان در دسترس باشد. اگر طراحی نمای ساختمان صورت گرفته باشد اما هنوز اقدامی برای احداث ساختمان نشده باشد ابعاد موردنظر ساختمان جهت طراحی نمای کامپوزیت در اختیار پیمانکار و یا طراح قرار می‌گیرد. این نکته مهم را در نظر داشته باشید ساختمان‌هایی که دارای طراحی و نمای پیچیده‌ای هستند اغلب از دستگاه‌های مخصوص و پیشرفته جهت نقشه‌برداری استفاده می‌شود. در این گونه موارد نقشه ساختمان به شکل سه بعدی خواهدبود که در کامپیوتر در دسترس طراح قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید طراحی به‌دست آمده در بخش‌های مختلف ارتفاعی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در آخر پوسته‌ای فرضی برای بنا در نظر گرفته می‌شود که مبنای طراحی نمای کامپوزیت به شمار می‌رود. این پوسته و خط فرضی باعث می‌شود هیچ کدام از قسمت‌های ساختمان با یکدیگر برخورد نداشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *