همان‌طور که می‌دانید یکی از بهترین مصالح ساختمانی جهت زیباسازی نمای ظاهری ساختمان نمای ترموود است. ترموود در واقع چوب طبیعی است که طی فرآیند آماده سازی با فشار و دمای زیاد مقاوم می‌شود و ظاهری خاص و منحصر به فرد پیدا می‌کند. نمای ترموود از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار است. برای دکوراسیون‌های داخلی و بیرونی ساختمان به راحتی می‌توانید از این نمای ساختمانی استفاده کنید. این نکته مهم را در نظر داشته باشید مراحل نصب صحیح ترموود نیاز به تخصص و تجربه دارد. یکی از مهم ترین اقدامات اولیه بدون شک زیرسازی نمای ترموود است. در واقع می‌توان گفت زیرسازی ترموود باعث می‌شود نصب نما به بهترین شکل ممکن انجام گیرد. در این مطلب از سایت راسا کامپوزیت با مراحل زیرسازی صحیح نمای ترموود به طور کامل آشنا خواهیدشد. با ما در این مطلب همراه باشید.

مراحل زیرسازی نمای ترموود

اگر قصد دارید از نمای ترموود جهت زیباسازی و طراحی خاص نمای ساختمان استفاده کنید باید در ابتدا برخی نکات مهم و اساسی را در نظر داشته باشید. برای کیفیت بهتر و مرغوبیت نمای ترموود بهتر است فرآیند نصب نمای چوب ترموود را در آخرین مرحله انجام دهید. فراموش نکنید زیرسازی باید به خوبی تراز بوده و در تمامی مراحل باید کنترل شود. سطح زیرسازی باید به خوبی مستحکم شود؛ در واقع این محکم‌سازی باید تحمل باری حدود 10 کیلوگرم در هر متر مربع را به همراه داشته باشد.

به‌طور کلی می‌توان گفت زیرسازی صحیح نمای ترموود باید به صورت کاملا سبک اجرا شود. در هنگام انجام زیرسازی توجه داشته باشید مواد به کار رفته کاملا تراز باشند و از تمامی جهات مشابه باشند. برای نصب نمای چوب ترموود بهتر است ضخامتی حدود 3 سانتی‌متر در نظر بگیرید و تا حد امکان فرآیند زیرسازی را سبک انجام دهید. در صورت بی‌توجهی به این نکات مهم و اساسی، بدون شک نصب نمای ترموود به مشکل خواهدخورد و فرآیند نصب به شکل صحیح صورت نخواهدگرفت. در ادامه مطلب با مراحل زیرسازی نمای چوب ترموود به طور کامل آشنا خواهیدشد:

زیرسازی فلزی نمای ترموود

یکی از مراحل زیرسازی نمای ترموود ساختمان بدون شک زیرسازی فلزی است. در این مرحله همان‌طور که از نامش پیداست فرآیند زیرسازی با استفاده از قوطی‌های فلزی و یا قوطی کشی انجام می‌شود. برای انتخاب این روش از زیرسازی این نکته مهم را در نظر داشته باشید که ممکن است زیرسازی در مکانی که قرار می‌گیرد دچار زنگ‌زدگی و خوردگی شود. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است در قدم اول از رنگ  یا اپوکسی استفاده کنید.

جهت شاسی‌کشی آهنی نمای چوب ترموود باید به صورت شبکه‌ای با فاصله حدود 50 سانتی‌متر در جهت عمودی چوب‌های اصلی صورت گیرد. در واقع می‌توان گفت این مرحله جزء حساس‌ترین مراحل زیرسازی محسوب می‌شود. از همین رو بهتر است متخصصان کنترل‌های لازم را انجام دهند. به‌طور کلی می‌توان گفت از زیرسازی فلزی برای مکان‌ها و سطوحی که دارای برآمدگی در سطح باشند استفاده می‌شود.

در این مدل زیرسازی از قوطی‌های فلزی با ابعاد 40 در 40 میلی‌متر سبک استفاده می‌شود. رعایت تراز یکی از اصلی‌ترین نکات جهت زیرسازی نمای چوب ترموود محسوب می‌شود. قوطی‌های فلزی باید به دستک‌هایی که مورد اطمینان هستند جوشکاری شوند تا کاملا مستحکم شوند و برای انجام ادامه کار آماده گردند. در ادامه با الزامات لازم جهت زیرسازی فلزی نمای چوب ترموود آشنا خواهیدشد:

  • از قوطی‌های فلزی با ابعاد 40 در 40 در زیرسازی فلزی استفاده می‌شود.
  • وزن قوطی‌ها باید کاملا سبک باشد.
  • پروفیل‌های موجود باید کاملا هم‌تراز و هم‌راستای یکدیگر باشند.
  • مراحل نصب و زیرسازی فلزی با توجه به نقشه و طراحی از قبل انجام شده صورت می‌گیرد.
  • برای اتصال چوب به قوطی‌های فلزی باید از پیچ‌های سرمته با طول 6 سانتی‌متر استفاده شود.
  • طبق محاسبات برای انجام این زیرسازی حدود 3 تا 4 متر طول آهن مصرف می‌شود.

زیرسازی سیمانی نمای ترموود

یکی دیگر از مراحل زیرسازی نمای ترموود زیرسازی سیمانی است. از این نوع زیرسازی برای مکان‌ها و سطوحی استفاده می‌شود که دارای برآمدگی خاصی نیستند. برای زیرسازی سیمانی ترموود با اندودکردن سیمان و ماسه به ضخامت 5 سانتی‌متر سطحی کاملا تراز ایجاد می‌شود. این نکته مهم را هم در نظر داشته باشید که در این روش مهم‌ترین اقدام، یک‌دست‌بودن سطح سیمان است.

برای نمای ساختمان‌های امروزی، اغلب از این روش جهت زیرسازی استفاده می‌شود. ما به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم جهت کف‌سازی از زیرسازی فلزی استفاده کنید. ضخامت سیمان‌کاری باید حداقل 4 سانتی‌متر باشد. توجه داشته باشید اگر ضخامت سیمان‌کاری به حد نصاب نرسیده باشد بدون شک مقاومت نما برای نگهداری نمای چوب ترموود مناسب نخواهدبود. اجرای نما با مشکل مواجه خواهدشد.

چوب مناسب زیرسازی نمای ترموود

یکی از مهم‌ترین اقدامات جهت زیرسازی نمای چوب ترموود بدون شک استفاده از بهترین و مناسب‌ترین چوب است. از چوب زیرسازی در واقع برای جلوگیری از آسیب‌رساندن به ترموود استفاده می‌شود. همان‌طور که می‌دانید ضریب انبساط فلز با چوب کاملا متفاوت است؛ از همین‌رو از چوب زیرسازی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به ترموود استفاده می‌شود.

این چوب اغلب در جهت عمود بر روی نمای ترموود نصب می‌گردد و باید توان باری حدود 10 کیلوگرم بر متر مربع را به همراه داشته باشد. مناسب‌ترین چوب جهت زیرسازی بدون شک چوب‌های روسی هستند چرا که از دوام و مقاومت بیشتری نسبت به سایر چوب‌ها برخوردار هستند. ابعاد مناسب چوب زیرسازی برابر 25 در 45 و با فاصله 50 متر از یکدیگر می‌باشند.

نکات مهم جهت زیرسازی نمای چوب ترموود

زیرسازی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین اقدامات اولیه جهت نصب نمای ترموود ساختمان محسوب می‌شود. از همین‌رو جهت زیرسازی باید برخی نکات مهم و اساسی را در نظر داشته باشید. در ادامه با نکات مهم جهت زیرسازی آشنا خواهیدشد:

  • زیر سازی نمای چوب ترموود با زیرسازی نمای کامپوزیت کاملا متفاوت است. از همین‌رو نمی‌توانید از روش زیرسازی کامپوزیت برای ترموود استفاده کنید.
  • اگر قصد دارید از زیرسازی فلزی استفاده کنید تا حد امکان باید سبک باشد.
  • فاصله چوب‌های زیرسازی در نما 50 سانتی‌متر و در کف باید 40 سانتی‌متر در نظر گرفته شود.
  • فاصله پیچ‌های چوب زیرسازی در سطح‌های زیرین باید حدود 40 سانتی‌متر باشد.
  • برای عایق‌نمودن زیرسازی می‌توانید از اپوکسی و یا رنگ استفاده کنید.
  • پیچ‌های مورد نیاز برای نصب زیرسازی باید از جنس گالوانیزه با استیل با طول 6 سانتی‌متر باشد.
  • ضخامت سیمان برای سطح هم‌تراز باید حداقل 3 سانتی‌متر باشد.
  • استفاده از رنگ برای چوب زیرسازی نیاز نیست ولی برای دوام بیشتر بهتر است از رنگ استفاده کنید.
  • قبل از اقدام به نصب، حتما محل مورد نظر را با مته و دریل سوراخ نمایید.

سخن پایانی

در این مطلب از سایت راسا کامپوزیت همان‌طور که گفته شد با مراحل زیرسازی نمای ترموود به طور کامل آشنا شدید. اگر قصد دارید از نمای ترموود جهت زیباسازی و طراحی خاص نمای ساختمان استفاده کنید باید در ابتدا برخی نکات مهم و اساسی را در نظر داشته باشید. برای کیفیت بهتر و مرغوبیت نمای ترموود، بهتر است فرایند نصب نمای چوب ترموود را در آخرین مرحله انجام دهید. فراموش نکنید زیرسازی باید به‌خوبی تراز بوده و در تمامی مراحل باید کنترل شود. سطح زیرسازی باید به خوبی مستحکم شود در واقع این محکم‌سازی باید تحمل باری حدود 10 کیلوگرم در هر مترمربع را به همراه داشته باشد.

سوالات متداول زیرسازی نمای ترموود

  1. نکات مهم جهت زیرسازی ترموود به چه صورت است؟
    زیرسازی نمای چوب ترموود با زیرسازی نمای کامپوزیت کاملا متفاوت است. از همین رو نمی‌توانید از روش زیرسازی نمای کامپوزیت برای ترموود استفاده کنید. اگر قصد دارید از زیرسازی فلزی استفاده کنید تا حد امکان باید سبک باشد. فاصله چوب‌های زیرسازی در نما 50 سانتی‌متر و در کف باید 40 سانتی‌متر درنظر گرفته‌ شود. برای عایق‌نمودن زیرسازی می‌توانید از اپوکسی و یا رنگ استفاده کنید. قبل از اقدام به نصب، حتما محل مورد نظر را با مته و دریل سوراخ نمایید. ضخامت سیمان برای سطح هم‌تراز باید حداقل 3 سانتی‌متر باشد. استفاده از رنگ برای چوب زیرسازی نیاز نیست ولی برای دوام بیشتر، بهتر است از رنگ استفاده کنید.
  2. زیرسازی سیمانی نمای ترموود به چه صورت است؟
    از این نوع زیرسازی برای مکان‌ها و سطوحی استفاده می‌شود که دارای برآمدگی خاصی نیستند. برای زیرسازی سیمانی ترموود، با اندودکردن سیمان و ماسه به ضخامت 5 سانتی‌متر، سطحی کاملا تراز ایجاد می‌شود. این نکته مهم را درنظر داشته باشید که در این روش مهم‌ترین اقدام یک‌دست بودن سطح سیمان است. برای نمای ساختمان‌های امروزی اغلب از این روش جهت زیرسازی استفاده می‌شود. ما به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم جهت کف‌سازی از زیرسازی فلزی استفاده کنید. ضخامت سیمان کاری باید حداقل 4 سانتی‌متر باشد.
  3. الزامات لازم جهت زیرسازی فلزی ترموود به چه صورت است؟
    از قوطی‌های فلزی با ابعاد 40 در 40 در زیرسازی فلزی استفاده می‌شود. وزن قوطی‌ها باید کاملا سبک باشد. پروفیل‌های موجود باید کاملا هم‌تراز و هم‌راستای یکدیگر باشند. مراحل نصب و زیرسازی فلزی با توجه به نقشه و طراحی از قبل انجام‌شده، صورت می‌گیرد. برای اتصال چوب به قوطی‌های فلزی باید از پیچ‌های سرمته با طول 6 سانتی‌متر استفاده شود. طبق محاسبات برای انجام این زیرسازی حدود 3 تا 4 متر طول آهن مصرف می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *