همان‌طور که می‌دانید امروزه یکی از بهترین نماهای ساختمانی برای طراحی منحصر به فرد ساختمان، نمای کامپوزیت است. مراحل نصب و اجرای این نما کاملا تخصصی و حرفه‌ای است. یکی از مهم‌ترین نکات برای نصب کامپوزیت نمای ساختمان، آب‌بندی نما می‌باشد. با گفتن این مطالب شاید این سوال برای شما به وجود آید که روش‌های آب‌ بندی نمای کامپوزیت به چه صورت است؟

آب‌بندی، جزء اصول مهندسی نما و عایق حرارتی به شمار می‌رود. هم‌چنین از خروج دما و هوای داخل و نفوذ هوای سرد و گرم خارج به داخل ساختمان جلوگیری می‌کند. با ما تا ادامه این مطلب همراه باشید تا با روش‌های آب‌بندی نمای کامپوزیت و مزایای استفاده از آن آشنا شوید.

روش‌های آب‌ بندی نمای کامپوزیت ساختمان

آب‌بندی نمای ساختمان به‌منظور کاهش نفوذپذیری نما، افزایش دوام، حفظ تمیزی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی انجام می‌شود. آب‌بندی و درزبندی نمای ساختمان، به عنوان عایق حرارتی نیز عمل می‌کند‌. برای استفاده از این روش بهتر است با روش‌های آب‌بندی نمای کامپوزیت به‌طور کامل آشنا باشید. به‌طور کلی می‌توان گفت آب‌بندی نمای ساختمان باعث می‌شود تمامی درزها و شکاف‌ها به خوبی بسته شود.

از همین‌رو از آلودگی درزها و شکاف‌ها ‌پیشگیری می‌شود و موجب می‌شود که ظاهر نمای ساختمان برای طولانی مدت تمیز بماند. توجه داشته باشید پس از نصب و اجرای نمای کامپوزیت، اغلب از بین کامپوزیت‌ها با لاستیک‌های درزگیر پوشانده می‌شود. از معایب استفاده از این لاستیک‌ها می‌توان به مقاومت پایین و امکان جدا‌شدن از درز را اشاره کرد. بهتر است از آب‌بندی بین شکاف درزها استفاده کنید. برای آب‌بندی می‌توا‌نید از چسب سیلیکون، آکواریوم و چسب پلی‌اورتان استفاده کنید. در ادامه با روش‌های آب‌بندی نمای کامپوزیت آشنا خواهیدشد:

مراحل آب‌بندی نمای کامپوزیت

استفاده از آب گریز‌کننده پایه آب

یکی از بهترین روش‌های آب بندی نمای کامپوزیت استفاده از آبگریزکننده‌ها است. از این روش می‌توانید در کلیه سطوح ساختمانی که قابلیت جذب آب را به همراه دارند استفاده کنید. از مزایای استفاده از آب گریزکننده‌ها برای آب بندی نمای کامپوزیت ساختمان می‌توان به مقاومت در برابر پرتوهای فرابنفش، پایداری در برابر شوینده‌های اسیدی، جلوگیری از ایجاد شوره، خاصیت براق‌کنندگی و… اشاره کرد.

استفاده از رنگ مخصوص آب‌‌بندی

از دیگر روش‌های آب‌بندی نمای کامپوزیت می‌توان به انتخاب رنگ مخصوص آب‌بندی نما اشاره کرد. این رنگ مخصوص با ایجاد پوششی لایه‌ای بر روی سطوح، از پوسته‌شدن و ریزش نما جلوگیری می‌کند. برای استفاده از این روش توجه داشته باشید در ابتدا باید زیرسازی‌های معمول قبل از رنگ‌زدن را روی سطح نما انجام دهید. رنگ ضدآب، رنگ چوب و… از جمله محصولاتی هستند که می توان در نماهای مختلف از جمله چوبی، کامپوزیت، فلزی و.. استفاده کرد.

برای ماندگاری بیشتر رنگ باید به آب و هوای منطقه موردنظر توجه کنید. اگر زیرسازی و رنگ‌آمیزی به درستی صورت نگیرد، میانگین ماندگاری این روش بین 3 تا 7 سال خواهدبود. از مزایای استفاده از رنگ مخصوص می‌توان به عایق‌بندی، اجرای آسان و سریع، مقاومت در برابر تغییرات شیمیایی و… اشاره کرد.

چسب پلی‌اورتان برای آ‌ب‌بندی کردن نمای کامپوزیت

چسب پلی‌‌اورتان برای آب‌‌بندی نمای کامپوزیت

از دیگر روش‌های آب‌بندی نمای کامپوزیت می‌توان به استفاده از چسب پلی‌اورتان اشاره کرد. پرکردن شکاف‌ها و درزهای ایجادشده در بین نمای کامپوزیت، با استفاده از چسب پلی‌اورتان یکی از بهترین راه‌های آب‌بندی در سطوح مختلف محسوب می‌شود. شما می‌توانید نماهای کامپوزیت، سطوح شیشه‌ای و… را با استفاده از این روش آب‌بندی کنید. از مزایای استفاده از چسب پلی‌اورتان می‌توان به قدرت چسبندگی بالا، خشک‌شدن سریع، مقاومت در برابر پارگی، تنش‌های حرارتی و… اشاره کرد.

روش های آب بندی کردن نمای کامپوزیت

مزایای آب‌‌بندی نمای کامپوزیت ساختمان

با روش‌های آب‌بندی نمای کامپوزیت به‌طور کامل آشنا شدید. آب‌بندی نمای ساختمان در واقع اقدامی است که برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به درزها و ترک‌های نما صورت می‌گیرد. در مواقعی که مشاهده می‌کنید نمای کامپوزیت ساختمان به آب حساس می‌باشد و با وجود درزها و شکاف‌های متعددی که دارد، برای رفع مشکل باید آب‌بندی نمای کامپوزیت صورت گیرد.

با انجام این کار از برخی مشکلات از قبیل تغییر ظاهر ساختمان، نشت آب، خیس‌شدن لوازم منزل و.. می‌توان جلوگیری کرد. به‌طور کلی می‌توان گفت آب‌بندی نما یکی از مهم‌ترین اقدامات محسوب می‌شود. در ادامه با مزایای آب‌بندی نمای کامپوزیت ساختمان آشنا خواهیدشد:

  • صرفه‌جویی در اتلاف انرژی
  • پیشگیری از خسارات سازه‌ای ناشی از رطوبت
  • حفظ طراحی و زیبایی نمای ساختمان
  • جلوگیری از شوره‌زدن نمای ساختمان
  • جلوگیری از شل‌شدن سنگ نما
  • مانع از آلوده‌شدن نما
  • جلوگیری از نفوذ گرما و سرما به داخل ساختمان در فواصل مختلف

روش‌های آب بندی نمای کامپوزیت

عوامل موثر بر قیمت آب‌‌بندی نمای کامپوزیت

هزینه آب بندی نمای ساختمان با توجه به روش مورد استفاده جهت آب‌ بندی کردن نما متفاوت می باشد. بهتر است با تمامی روش‌های آب بندی نمای کامپوزیت آشنا باشید. برخی عوامل بر هزینه آب بندی نما بسیار مهم می‌باشد. این عوامل شامل مرغوبیت چسب و فوم لوله‌ای استفاده‌شده، گستره اجرای کار، انتخاب شیوه دسترسی به نمای ساختمان، میزان دقت و رعایت جزئیات و… می‌باشد.

تمامی این عوامل می‌توانند قیمت آب‌بندی کردن نمای ساختمان را کاهش یا افزایش دهند. این نکته مهم را در نظر داشته باشید انجام این روش باید توسط افراد متخصص و باتجربه صورت گیرد چرا که اگر آب بندی نمای کامپوزیت توسط فرد بی‌تجربه انجام شود، مشکلات جبران ناپذیری برای نمای کامپوزیت ساختمان به وجود می‌آید.

اجرای نمای کامپوزیت

چسب‌های مورد استفاده در آب بندی کردن نمای کامپوزیت

در روش‌های آب بندی نمای کامپوزیت از چسب‌های متنوعی استفاده می‌شود. این نکته مهم را در نظر داشته باشید که آب بندی نمای کامپوزیت ساختمان امری است که باید بادقت و حوصله پیمانکار صورت گیرد. از همین‌رو بهتر است در انتخاب پیمانکار توجه کافی داشته باشید. در ادامه مطلب با چسب‌های مورد استفاده در آب بندی‌ کردن نمای کامپوزیت آشنا خواهیدشد:

  • چسب پلی‌اورتان: این مدل از چسب‌ها مقاومت بالایی در برابر رطوبت به همراه دارند. هم‌چینن قابلیت رنگ‌خوری و سمباده‌پذیری بالایی دارند.
  • چسب سیلیکون: این مدل از چسب‌ها ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که می‌توان به مقاومت در برابر فشار، انعطاف‌پذیری، مناسب برای آب بندی کردن نمای ساختمان اشاره کرد. چسب‌های سیلیکون از رشد گیاهان نظیر کپک و قارچ جلوگیری می‌کنند.
  • چسب اکریلیک: جهت پرکردن درزهای مختلف و ترک‌های ایجادشده می‌توانید از این مدل چسب‌ها برای آب بندی کردن نمای ساختمان استفاده کنید. از ویژگی‌های چسب اکریلیک می‌توان به خشک‌شدن سریع، مقاومت در برابر اشعه UV، انعاطاف‌پذیری بالا و بی بو بودن اشاره کرد.

سخن پایانی

در این مطلب از سایت راسا کامپوزیت همان‌طور که گفته شد با روش‌های آب بندی نمای کامپوزیت به‌طور کامل آشنا شدید. آب بندی نمای ساختمان به‌منظور کاهش نفوذپذیری نما، افزایش دوام، حفظ تمیزی و صرفه جویی در مصرف انرژی انجام می‌شود. آب بندی و درزبندی نمای ساختمان، به عنوان عایق حرارتی نیز عمل می‌کند. برای استفاده از این روش بهتر است با روش های آب بندی نمای ساختمان کامپوزیت به طور کامل آشنا باشید.

سوالات متداول روش های آب بندی نمای کامپوزیت

  1. عوامل موثر بر قیمت آب بندی نمای کامپوزیت شامل چه مواردی است؟
    برخی عوامل بر هزینه آب بندی نما بسیار تاثیرگذار است. این عوامل شامل مرغوبیت چسب و فوم لوله‌ای استفاده شده، گستره اجرای کار، انتخاب شیوه دسترسی به نمای ساختمان، میزان دقت و رعایت جزئیات و… می‌باشد. تمامی این عوامل می‌توانند قیمت آب بندی کردن نمای ساختمان را کاهش یا افزایش دهند.
  2. مزایای آب بندی نمای کامپوزیت ساختمان به چه صورت است؟
    صرفه جویی در اتلاف انرژی، پیشگیری از خسارات سازه‌ای ناشی از رطوبت، حفظ طراحی و زیبایی نمای ساختمان، جلوگیری از شل‌شدن سنگ نما، مانع از آلوده‌شدن نما و جلوگیری از نفوذ گرما و سرما به داخل ساختمان در فواصل مختلف.
  3. چسب‌های مورد استفاده در آب بندی کردن نمای کامپوزیت به چه صورت است؟
    چسب پلی اورتان، این مدل از چسب‌ها مقاومت بالایی در برابر رطوبت به همراه دارند. همچینن قابلیت رنگ‌خوری و سمباده‌پذیری بالایی دارند. چسب سیلیکون، این مدل از چسب‌ها، ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که می توان به مقاومت در برابر فشار، انعطاف‌پذیری، مناسب برای آب بندی کردن نمای ساختمان اشاره کرد. چسب‌های سیلیکون از رشد گیاهان نظیر کپک و قارچ جلوگیری می‌کنند. چسب اکریلیک، جهت پرکردن درزهای مختلف و ترک‌های ایجاد شده می‌توانید از این مدل چسب‌ها برای آب بندی کردن نمای ساختمان استفاده کنید. از ویژگی‌های چسب اکریلیک می‌توان به خشک‌شدن سریع، مقاومت در برابر اشعه UV، انعطاف‌پذیری بالا و بی بو بودن اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *