همان‌طور که می‌دانید چوب‌ها جزء اصلی‌ترین متریال طبیعی محسوب می‌شوند. از بهترین و پرکاربردترین آن‌ها می‌توان به ترموود و پلاست اشاره کرد. در یک تعریف کاملا خلاصه می‌توان بیان کرد ترموود در واقع چوب‌هایی هستند که طی فرایندهای مختلف ساختار سلولی آن تغییر می‌کند و در پایان متریال ترموود تولید می‌گردد. اما چوب پلاست با کمک یک سری مواد افزودنی تولید می‌شود و هم‌چنین قابل بازیافت است. با گفتن این مطالب شاید این سوال برایتان به وجود آید که تفاوت ترموود و چوب پلاست به چه صورت است؟ برای پاسخ به این سوال، تا ادامه این مطلب از سایت راسا کامپوزیت با ما همراه باشید. در ادامه این مقاله به‌طور کامل با مهم‌ترین و اصلی‌ترین تفاوت‌های میان ترموود و چوب پلاست آشنا خواهیدشد.

مقایسه ترموود با چوب پلاست

امروزه چوب پلاست و ترموود با داشتن برخی ویژگی‌های منحصر به فرد جزء پایدارترین و محبوب‌ترین مصالح ساختمانی به شمار می‌روند. اگر قصد دارید برای طراحی دکوراسیون داخلی و بیرونی ساختمان از این مصالح ساختمانی استفاده کنید بهتر است در ابتدا با تفاوت ترموود و چوب پلاست به طور کامل آشنا شوید.

ترموود، متریال کاملا طبیعی است که در فرایند تولید آن از بخار، فشار و گرما استفاده می‌شود. در ساخت این مصالح ساختمانی به هیچ عنوان از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود. این در حالی است که چوب پلاست از پایداری عالی برخوردار نیست و جزء متریال کاملا طبیعی محسوب نمی‌شود.

به‌طور کلی می‌توان گفت اصلی‌ترین تفاوت چوب پلاست با ترموود در وزن، قیمت و جنس این متریال ساختمانی است. اگر قصد دارید برای نمای بیرونی ساختمان از این دو متریال ساختمانی استفاده کنید ما به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم از متریال ترموود استفاده کنید چرا که این نمای ساختمانی در مقایسه با چوب پلاست، واکنش بهتری در برابر اشعه UV خواهدداشت. هم‌چنین کمتر دچار تغییر رنگ می‌شود. در ادامه به طور کامل با مهم‌ترین تفاوت‌های ترموود و چوب پلاست آشنا خواهیدشد:

شرایط نگهداری ترموود و چوب پلاست

یکی از مهم‌ترین موارد مقایسه ترموود و چوب پلاست در خصوص شرایط نگهداری و مراقبت از این دو متریال است. اگر قصد دارید از چوب پلاست در محیط بیرونی ساختمان استفاده کنید بهتر است بدانید شرایط نگهداری از این متریال ساختمانی در فضای باز بسیار ساده و بدون دردسر است. چرا که این متریال ساختمانی نیازی به پولیش ندارد و برای تمیز کردن و شستشوی آن می‌توانید به راحتی از آب استفاده کنید.

این در حالی است که متریال ترموود، برای نصب در محیط بیرون نیاز به نگهداری و مراقبت بیشتری دارد. باید حتما از واکس‌ها و یا پولیش‌های مخصوص استفاده کنید و مراحل شستشوی این نمای ساختمانی باید با دقت و توجه بیشتری صورت گیرد.

مقایسه ترموود و چوب پلاست از لحاظ هزینه

بدون شک یکی از اصلی‌ترین موارد جهت انتخاب نمای ساختمانی مناسب هزینه و قیمت نما است. به‌طور کلی می‌توان گفت هزینه نیز جزء تفاوت ترموود و چوب پلاست محسوب می‌شود. در نظر داشته باشید هزینه خرید چوب پلاست در مقایسه با ترموود بسیار مناسب‌تر و ارزان‌تر است. اما توجه داشته باشید ممکن است با توجه به نوع چوب، شرایط فنی چوب از قبیل تراکم، ابعاد و.. تفاوت هزینه بیشتر و یا کمتر شود. گاهی ممکن است هزینه خرید چوب پلاست در مقایسه با ترموود بسیار بیشتر و یا برابر با متریال ترموود باشد.

مقاومت ترموود و چوب پلاست نسبت به شرایط جوی و اشعه UV

یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌های ترموود و چوب پلاست، مربوط به مقاومت این دو متریال در برابر شرایط آب و هوایی و اشعه UV است. در واقع می‌توان گفت این موارد از مهم‌ترین عوامل برای انتخاب متریال ساختمانی در فضای باز می‌باشد. متریال ترموود در مقایسه با چوب پلاست ویژگی‌های بهتری را ارائه می‌دهد. متریال ترموود نسبت به شرایط آب و هوایی و اشعه UV از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است.

پایداری ابعادی چوب پلاست و ترموود

یکی دیگر از تفاوت‌های ترموود و چوب پلاست مربوط به پایداری ابعاد و عدم تغییر اندازه میان این دو متریال ساختمانی است. در صورتی که نکات اجرایی به بهترین شکل  و در نهایت دقت رعایت و انجام شود این دو متریال ساختمانی از پایداری ابعادی بسیار مناسبی برخوردار می باشند.

حفاظت از محیط زیست با ترموود و چوب پلاست

حفاظت از محیط زیست یکی از مهم‌ترین موارد محسوب می‌شود. تاکنون تلاش‌های فراوانی صورت گرفته تا میزان تخریب و آسیب به محیط زیست به حداقل برسد. یکی از بهترین تلاش‌ها، تولید محصولات و متریال‌های قابل بازیافت است که می توان به چوب پلاست اشاره کرد.

متریال چوب پلاست همان‌طور که می‌دانید با استفاده از پلاستیک و خرده چوب‌های بازیافتی تولید می‌شود که همین متریال قابلیت بازیافت مجدد نیز دارد. این در حالی است که متریال ترموود به این صورت تولید نمی‌گردد و قابلیت بازیافت شدن نیز ندارد.

اجرای ترموود بهتر است یا چوب پلاست؟

زمانی که قصد دارید از ترموود و چوب پلاست استفاده کنید و انتخاب میان این دو متریال شما را سردرگم کرده است در ابتدا بهتر است با تفاوت اصلی ترموود و چوب پلاست به‌طور کامل آشنا شوید. این نکته مهم را در نظر داشته باشید کاربرد‌های این دو متریال تقریبا یکسان است. از اصلی‌ترین ویژگی چوب پلاست می‌توان به حفاظت از محیط زیست اشاره کرد؛ که این موضوع برای طرفداران محیط زیست بسیار حائز اهمیت است. درباره ترموود نیز می‌توان بیان کرد بسیار بادوام و طبیعی می‌باشد. به‌طور کلی می‌توان گفت برای انتخاب میان این دو متریال ساختمانی در ابتدا باید انتظارات خود را از اجرای پروژه به خوبی تعیین کنید. برای دوام و زیبایی طبیعی می‌توانید از ترموود استفاده کنید هم‌چنین اگر هزینه اجرا و حفاظت از محیط زیست برایتان حائز اهمیت است می توانید از چوب پلاست استفاده نمایید.

سخن پایانی

در این مطلب از سایت راسا کامپوزیت همان‌طور که گفته شد با تفاوت ترموود و چوب پلاست به طور کامل آشنا شدید. چوب پلاست و ترموود با داشتن برخی ویژگی‌های منحصر به فرد، جزء پایدارترین و محبوب‌ترین مصالح ساختمانی به شمار می‌روند. اگر قصد دارید برای طراحی دکوراسیون داخلی و بیرونی ساختمان از این مصالح ساختمانی استفاده کنید بهتر است در ابتدا با تفاوت ترموود با چوب پلاست به طور کامل آشنا باشید.

سوالات متداول تفاوت ترموود و چوب پلاست

  1. اجرای ترموود بهتر است یا چوب پلاست؟
    کاربرد های این دو متریال تقریبا یکسان است. از اصلی‌ترین ویژگی‌های چوب پلاست می‌توان به حفاظت از محیط زیست اشاره کرد. که این موضوع برای طرفداران محیط زیست بسیار حائز اهمیت است. درباره ترموود نیز می‌توان بیان کرد بسیار بادوام و طبیعی می‌باشد. به‌طور کلی می‌توان گفت برای انتخاب میان این دو متریال ساختمانی در ابتدا باید انتظارات خود را از اجرای پروژه به خوبی تعیین کنید. برای دوام و زیبایی طبیعی می‌توانید از ترموود استفاده کنید هم‌چنین اگر هزینه اجرا و حفاظت از محیط زیست برایتان حائز اهمیت است می توانید از چوب پلاست استفاده نمایید.
  2. پایداری ابعادی چوب پلاست و ترموود به چه صورت است؟
    یکی دیگر از تفاوت‌های ترموود با چوب پلاست مربوط به پایداری ابعادی و عدم تغییر اندازه میان این دو متریال ساختمانی است. متریال ترموود و چوب پلاست در صورتی که نکات اجرایی به بهترین شکل رعایت و انجام شود و تمامی موارد با دقت انجام شود این دو متریال ساختمانی از پایداری ابعادی بسیار مناسبی برخوردارند.
  3. شرایط نگهداری ترموود و چوب پلاست به چه صورت است؟
    اگر قصد دارید از چوب پلاست در محیط بیرونی ساختمان استفاده کنید بهتر است بدانید شرایط نگهداری از این متریال ساختمانی در فضای باز بسیار ساده و بدون دردسر است. چرا که این متریال ساختمانی نیازی به پولیش ندارد و برای تمیزکردن و شستشوی آن می‌توانید از آب استفاده کنید. این در حالی است که متریال ترموود برای نصب در محیط بیرون نیاز به نگهداری و مراقبت بیشتری دارد. باید حتما از واکس‌ها و یا پولیش‌های مخصوص استفاده کنید و مراحل شستشوی این نمای ساختمانی باید با دقت و توجه بیشتری صورت گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *