همان‌طور که می‌دانید امروزه نمای هر ساختمان نقش بسیار مهمی در زیبایی ساختمان ایفا می‌کند. برای طراحی نمای ساختمان، همواره معماران و سازندگان با توجه به برخی شرایط از جمله موقعیت جغرافیایی، تعداد طبقات ساختمان و… اقدام به انتخاب نوع مصالح می‌کنند. با گفتن این مطالب شاید این سوال برای شما به وجود آید که بهترین نمای ساختمان چیست؟

برای پاسخ به این سوال به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم در این مطلب از سایت راسا کامپوزیت با ما همراه باشید تا با انواع نمای ساختمان به‌طور کامل آشنا شوید.

معرفی انواع نماهای ساختمانی

نمای بیرونی، یک لایه محافظ برای ساختمان است که نه تنها آن را در برابر عوامل مختلف محافظت می‌نماید بلکه نقش مهمی در طراحی ساختمان دارد. نمای ساختمان پوسته هر ساختمان است و نقش مهمی در زیبایی آن ایفا می‌کند. امروزه در نماسازی ساختمان از مصالح مختلفی استفاده می‌شود از جمله فلز، سنگ، آجر، کامپوزیت، بتن و چوب که هر کدام مزایای خاص خود را دارند. به طور اختصار می توان گفت نمای ساختمان یکی از پررنگ ترین بخش‌های اجرایی برای احداث یک بنا است.

امروزه اجرای نمای ساختمان بر اساس نوع و کاربرد آن با استفاده از متدها و متریال‎‌های متعدد قابل اجرا است. اگر قصد دارید طراحی ساختمان را تغییر دهید، برای انتخاب نمای ساختمان طرح‌های متنوعی وجود دارد. اجرا و انتخاب متریال برای نمای ساختمان اصول و ضوابطی دارد که معماران با آن آشنا هستند. علاوه بر متریال به‌کار رفته در نمای ساختمان بر اساس نوع، سبک، طراحی و روش اجرایی نما به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. در ادامه به‌طور کامل با انواع نمای ساختمان آشنا خواهیدشد:

نمای بیرونی یک ساختمان

اجرای نمای آجری

یکی از محبوب‌ترین انواع نماهای ساختمانی، نمای آجر است که مورد استقبال بیشتر معماران و طراحان قرار گرفته است. آجر در انواع متنوعی تولید و در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. طراحی این نما بسیار متنوع است. آجر نما ساختمان به صورت ساده و یا دکوراتیو قابل طراحی می‌باشد از این رو جلوه منحصربه‌فردی را برای ساختمان ایجاد می‌کند.

از مدل‌های انواع آجر می‌توان به آجر نما نسوز، طرح چوب، آجر دکوراسیون داخلی، کارتنی و… اشاره کرد. در زمان انتخاب این نما برای طراحی ساختمان توجه داشته باشید، امکان رنگ‌آمیزی نمای آجری وجود ندارد. به‌طور کلی می‌توان گفت نمای آجر به علت داشتن ضریب انتقال حرارتی پایین نقش بسزایی در ایجاد عایق حرارتی در یک ساختمان دارد. از این رو آجرهایی که در ساخت نما به کار می‌رود بسیار محکم و مقاوم است.

مزایای استفاده از نمای آجری:

  • عایق صوتی، حرارتی
  • کاهش اتلاف انرژی
  • حفظ هویت تاریخی
  • مقاومت و طول عمر بالا
  • حمایت از محیط زیست به دلیل داشتن ساختار طبیعی

ساختمان با نمای آجری

نمای کامپوزیت

طراحی نمای ساختمان با استفاده از کامپوزیت بر مبنای استفاده از ورق‌های کامپوزیت آلومینیوم صورت می‌گیرد. این ورق‌ها حاوی مواد ترکیبی هستند که شامل دو لایه ورق از جنس آلومینیوم و یک لایه از مواد پلی‌اتیلن می‌باشد. در واقع می‌توان گفت یکی از انواع نمای ساختمان، نمای کامپوزیتی است.

ورق‌های کامپوزیت بسیار سبک هستند و لایه خارجی آنها توسط آستر اپوکسی رزین و یک لایه pvdf که رنگ را تثبیت می‌کند پوشانده می‌شود. شما می‌توانید کامپوزیت پنل آلومینیوم را با طرح سنگ یا طرح چوب پیاده‌سازی کنید. در حال حاضر اکثر ساختمان‌های مدرن با ورق‌های کامپوزیت صورت می‌گیرد. طبق ضوابط اجرایی استفاده از نمای کامپوزیت و آلومینیومی حداکثر 20 درصد در سطح نمای ساختمان مجاز می‌باشد.

مزایای استفاده از نمای کامپوزیت:

  • قابلیت تمیزکاری خودکار
  • اجرای سریع
  • وزن سبک
  • طول عمر بالا
  • عایق صوتی و حرارتی
  • انعطاف‌پذیری ورق‌ها
  • پیاده‌سازی در رنگ‌های متنوع
  • درخشندگی خودکار ورق‌های آلومینیومی

نمای اتیکس ساختمان

نمای اتیکس

یکی دیگر از انواع نمای ساختمان نمای اتیکس می‌باشد. این نما نوعی عایق برای ساختمان محسوب می‌شود که آن را در برابر عواملی نظیر رطوبت، حرارت و برودت محافظت می‌کند. مواد تشکیل دهنده نمای اتیکس شامل عایق، مسلح کننده و پوشش نهایی می‌باشد. از جمله بهترین عایق‌هایی که برای این نما استفاده می‌شود فوم پلی استایرن منبسط شده و پشم معدنی می باشند.

در واقع می‌توان گفت با وجود این عایق‌ها میزان هزینه‌های سرمایشی و گرمایشی ساختمان به حداقل می‌رسد. با وجود این ابزارها ساختمان از لحاظ رطوبت، حرارت و برودت حفاظت می‌شود. توجه داشته باشید تکمیل‌کننده این نوع نما می‌تواند پوششی از چوب، آجر لعاب‌دار و فلزاندود باشد.

نمای اتیکس ساختمان

نمای مینرال

از انواع نمای ساختمان می‌توان به نمای مینرال اشاره کرد. این نما از ترکیب سنگ‌های معدنی، گرانیت، سنگ‌های سفید و مرمر به همراه پلاستر می‌باشد. از مزایای استفاده از نمای مینرال در ساختمان می‌توان به سرعت بالای اجرا، سازگار با محیط زیست، مقرون‌به‌صرفه بودن، تنوع در رنگ و طرح، مقاوم و… اشاره کرد. برای انتخاب این نما توجه داشته باشید مقاومت آن در برابر رطوبت می‌باشد. از همین‌رو ممکن است دچار آسیب‌دیدگی شود.

نمای مینرال ساختمان

نمای سرامیکی

امروزه نمای سرامیک به یکی از انواع نماهای منحصربه‌فرد در طراحی ساختمان تبدیل شده‌است. استفاده از این نمای ساختمانی مزایایی دارد که می‌توان به مقاومت بالا در برابر یخ‌زدگی، عایق رطوبتی و ضدحریق اشاره کرد. هم‎‌چنین نمای سرامیکی از طرح و رنگ متنوعی برخوردار بوده و قیمت مناسبی دارد. البته این نکته مهم را در نظر داشته باشید در کنار این مزایا نمای سرامیکی برخی معایب نیز دارد، این مدل از نما برای ساختمان‌هایی که در مکان‌های شلوغ قرار دارند توصیه نمی‌گردد.

چرا که زیر نور به شدت بازتاب می‌دهد. سرامیک پرسلان زیر مجموعه‌ای از تایل‌های سرامیکی است که نسبت به تایل‌های دیگر از مقاومت بیشتری برخوردار است. این نما در واقع جزء نماهای خشک محسوب می‌شود و می‌توان از آن برای نمای ساختمان مسکونی، اداری یا تجاری بهره برد.

مزایای استفاده از نمای سرامیکی:

  • دارای رنگ و طرح متنوع
  • عایق مناسبی در برابر صوت، حریق و رطوبت
  • پایداری و استحکام قابل توجه
  • مناسب برای ساختمان‌های مسکونی و اداری

نمای سرامیکی ساختمان

نمای رومی

یکی از محبوب‌ترین انواع نمای ساختمان، نمای رومی است که در دسته سبک کلاسیک قرار دارد. در طراحی این سبک، از برخی مصالح همچون سنگ تراورتن، گرانیت و مرمر استفاده می‌شود. در برخی موارد، طراحی نمای رومی با سنگ تراورتن صورت می‌گیرد. این نما جزء زیباترین نماهای ساختمان می‌باشد.

از قابلیت‌های استفاده از نمای رومی می‌توان به ایجاد قوس‌ها و ستون‌های تزیینی بر روی نما رومی اشاره کرد. در حال حاضر این نما بسیار پرکاربرد است و یکی از تکنیک‌های جذاب برای ایجاد دکوراسیون خارجی محسوب می‌شود. ستون‌های نمای رومی به شیوه‌های دوریک، یونیک و قرنتی اجرا و پیاده‌سازی می‌شوند.

نمای رومی ساختمان

نمای شیشه‌ای

همان‌طور که می‌دانید شیشه نیز یکی از ابزارهای تزیینی محسوب می‌شود که در احداث نمای ساختمان‌ها و زیباسازی، نقش به‌سزایی را ایفا می‌کند. استفاده از شیشه علاوه بر طراحی منحصربه‌فرد می‌تواند نور درون ساختمان را نیز تامین کند. از این رو می‌توان گفت شیشه نیز جزء انواع نمای ساختمان محسوب می‌شود.

توجه داشته باشید کیفیت شیشه و ضد عایق صوتی و حرارتی بودن آن بسیار حائز اهمیت می‌باشد. امروزه اکثر ساختمان‌های مدرن، بخش وسیعی از نمای خود را به شیشه اختصاص می دهند، در حالیکه استفاده از نمای تمام شیشه‌ای سبب اتلاف انرژی می‌شود. از این نما می‌توانید در تمام ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری استفاده کنید. اصولا در اجرای نمای شیشه‌ای از شیشه سکوریت و یا شیشه رفلاکس استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از نمای شیشه ای:

  • سرعت بالای اجرا
  • قابلیت ترکیب با تمامی متریال‌ها
  • سبک و قابل ترمیم
  • تنوع در رنگ‌بندی
  • فراهم‌سازی دید نمای بیرونی برای ساکنان داخل ساختمان

نمای شیشه‌ای ساختمان

نمای ترموود

یکی از انواع نمای ساختمان، نمای ترموود می‌باشد. ترموود در واقع یک نوع چوب فرآوری‌شده مقاوم می‌باشد که در برابر شرایط آب‌وهوایی بد، پوسیدگی و حرارت کاملا مقاوم است. این متریال قابل ترکیب با متریال‌های دیگر نیز می‌باشد و جلوه مناسب و منحصربه‌فردی برای ساختمان به ارمغان می‌آورد.

در ساخت انواع ساختمان مسکونی و ویلایی می‌توانید از نمای ترموود استفاده کنید. به‌طور کلی می‌توان گفت ترموود از جمله محبوب‌ترین نماهای چوبی است که از مقاومت بالایی برخوردار بوده و جلوه فوق‌العاده‌ای برای ساختمان به ارمغان می‌آورد. از مزایای استفاده از نمای ترموود ساختمان می‌توان به نصب سریع و آسان، نگهداری و شست‌وشوی آسان، امکان نصب و جداسازی، امکان برش و ایجاد مدل‌های قوس‌دار، ثبات و دوام در برابر ساییدگی و شرایط محیطی اشاره کرد.

نمای ترموود ساختمان

نمای بتنی

بتن از مواد پرکاربرد در ساختمان‌سازی محسوب می‌شود. با پیشرفت‌هایی که در حوزه ساختمان‌سازی حاصل شده، استفاده از بتن در نماکاری داخل و خارج نیز فراهم شده است. بتن اکسپوز حاوی پنل‌های بتنی است که به صورت پیش‌ساخته و در بافت‌های خاکستری با سفید مورد استفاده واقع می‌شود.

این بتن‌ها هم‌چنین به‌راحتی قابل رنگ‌آمیزی هستند، استفاده از بتن اکسپوز علاوه بر داشتن مقاومت بالا سبب می‌شود که نیاز به استفاده از مصالح دیگر برای پوشش سطح کار نباشد و هزینه نما کاهش یابد. از مزایای استفاده از این نما می‌توان به مقاومت در برابر شرایط بد آب‌وهوایی، قالب‌گذاری در اندازه‌های دلخواه، اجرای سریع و… اشاره کرد.

نمای بتنی ساختمان

نمای سنگی

این نما از جمله نماهای لوکس و خاص است و با استفاده از انواع سنگ ساختمانی اجرا می‌شود. قیمت سنگ نما در مقایسه با سایر مصالحی که برای نماکاری استفاده می‌شود بالاتر است. در سنگ نمای رومی از سنگ مرمر، تراورتن و سنگ گرانیت استفاده می‌شود.

این مدل از نمای ساختمان از طول عمر بالایی برخوردار است و در برابر عوامل مختلفی نظیر باران، نور خورشید، گرد و غبار و… مقاوم می‌باشد. این نکته مهم را درنظر داشته باشید سنگی که برای نمای ساختمان انتخاب می‌شود باید از دوام و استحکام لازم برخوردار باشد در غیر این صورت دچار آسیب خواهدشد.

نمای سنگی ساختمان

سخن پایانی

در این مطلب از سایت راسا کامپوزیت همان‌طور که گفته شد با انواع نمای ساختمان به‌طور کامل آشنا شدید. برای طراحی ظاهر بیرونی ساختمان، ما به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم با انواع نماهای ساختمان به‌طور کامل آشنا باشید. با استفاده از نماهای ساختمانی، ساختمان لوکس و زیبایی را خواهیدداشت. با ما تا پایان این مطلب همراه باشید.

سوالات متداول

  1. مزایای استفاده از نمای شیشه ای به چه صورت است؟
    از مزایای استفاده از نمای شیشه می‌توان به سرعت بالا اجرا، قابلیت ترکیب با تمامی متریال‌ها، سبک و قابل ترمیم، تنوع در رنگ‌بندی و فراهم‌سازی دید نمای بیرونی برای ساکنان داخل ساختمان اشاره کرد.
  2. خصوصیات نمای ترموود ساختمان به چه صورت است؟
    ترموود در واقع یک نوع چوب فرآوری‌شده مقاوم می‌باشد. که در برابر شرایط آب‌وهوایی بد، پوسیدگی و حرارت کاملا مقاوم است. این متریال قابل ترکیب با متریال‌های دیگر نیز می‌باشد و جلوه مناسب و منحصربه‌فردی برای ساختمان به ارمغان می‌آورد. در ساخت انواع ساختمان مسکونی و ویلایی می‌توانید از نمای ترموود استفاده کنید. به‌طور کلی می‌توان گفت ترموود از جمله محبوب‌ترین نماهای چوبی است که از مقاومت بالایی برخوردار بوده و جلوه فوق‌العاده‌ای برای ساختمان به ارمغان می‌آورد.
  3. نمای اتیکس ساختمان به چه صورت است؟
    این نما نوعی عایق برای ساختمان محسوب می‌شود که آن را در برابر عواملی نظیر رطوبت، حرارت و برودت محافظت می‌کند. مواد تشکیل‌دهنده نمای اتیکس شامل عایق، مسلح‌کننده و پوشش نهایی می‌باشد. از جمله بهترین عایق‌هایی که برای این نما استفاده می‌شود فوم پلی استایرن منبسط شده و پشم معدنی می‌باشد. در واقع می‌توان گفت با وجود این عایق‌ها میزان هزینه‌های سرمایشی و گرمایشی ساختمان به حداقل می‌رسد.

5 دیدگاه

  1. هلیا گفت:

    چوب پلاست با کامپوزیت چه تفاوتی دارد؟

  2. حامد گفت:

    میشه لطفا نمونه مارهای خودتون رو هم بزارید

    • kimiya farmanbar گفت:

      با سلام
      جهت مشاهده نمونه کارهای انجام شده توسط تیم راسا می توانید بر روی لینک کلیک کنید.

  3. حامد گفت:

    تنوع کارهاتون توی عکس ها خیلی خوب بود
    نمونه کار
    خودتون هستن؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *